اطلاعات عمومی دندانفرسایش دندان

دندان زمانی دچار فرسایش می شود که مینای دندان به دلیل حمله ی اسید ها از بین می روند. مینا لایه ی سخت و محافظ دندان است که از عاج حساس زیر مینا محافظت می کند. با از بین رفتن مینای دندان عاج زیر دندان بیرون می آید و منجر به درد و حساسیت می شود. در این مطلب در مورد فرسایش دندان، علائم و علت های آن صحبت خواهیم کرد.

جراحی لثه در رشت | بهتری جراح لثه رشت

علائم فرسایش دندان چیست؟

فرسایش معمولاً به صورت حفره و پوسیدگی در دندان ظاهر می شود و به طور کلی سطح دندان و لبه های آن را از بین می برد که باعث بیرون آمدن عاج زیر مینای دندان می شود که رنگ آن تیره تر و زردتر از مینای دندان است. به دلیل حساس بودن عاج دندان خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی های گرم وسرد با درد و گزش همراه می شود.

آیا جراحی پیوند لثه می تواند با شکست همراه باشد؟

علت فرسایش دندان چیست؟

با خوردن غذا و نوشیدنی های اسیدی، مینای دندان کمی نرم می شود و مقداری از مواد معدنی خود را از دست می دهد. بزاق دهان به مرور زمان اسید دهان را از بین می برد و به حالت نرمال برمی گرداند. اگر این حمله اسیدی بیش از حد اتفاق بیوفتد، دهان فرصتی برای ترمیم خود ندارد و مینای دندان به همراه مسواک زدن از بین می رود و به مرور زمان سطح دندان کاملا از بین می رود.

آیا مشکلات پزشکی و بیماری می تواند باعث فرسایش دندان شود؟

بولیمیا وضعیتی است که در آن فرد حالت پرخوری عصبی دارد و برای کاهش وزن دچار استفراغ می شود. از آنجا که مقدار زیادی اسید در استفراغ وجود دارد می تواند به مینای دندان آسیب برساند. اسیدهای تولید شده توسط معده وارد دهان می شوند (رفلاکس معده). افرادی که مشکلات فتق یا مری دارند یا الکل زیادی مصرف می کنند نیز ممکن است به دلیل استفراغ دچار فرسایش دندان شوند.

تاثیر رژیم غذایی بر فرسایش دندان

غذاها و نوشیدنی های اسیدی می توانند باعث فرسایش شوند. نوشابه های گازدار، نوشیدنی های الکلی و سودا و آبهای گازدار طعم دار می تواند در صورت نوشیدن زیاد تأثیر داشته باشند، زیرا حاوی اسیدهای ضعیفی هستند که می توانند به دندان شما آسیب برساند. غذاها و نوشیدنی های اسیدی مانند میوه ها و آب میوه ها به ویژه مرکبات از جمله لیمو و پرتقال حاوی اسیدهای طبیعی هستند که می توانند در صورت مصرف زیاد برای دندان ها مضر باشند.

معرفی عوامل خطرناک پوسیدگی دندان

آب ساده و خالص بهترین نوشیدنی برای دندان ها است. شیر نیز مفید است زیرا به از بین بردن اسیدهای موجود در دهان کمک می کند.

آیا نوشیدنی های ورزشی بی خطر هستند؟

بسیاری از نوشیدنی های ورزشی حاوی موادی هستند که می توانند باعث فرسایش دندان و همچنین پوسیدگی شوند. برای ورزشکاران خیلی مهم است که از کم آبی بدن خودداری کنند زیرا می تواند منجر به خشکی دهان و بوی بد دهان شود.

راه های جلوگیری از فرسایش دندان

  • غذاها و نوشیدنی های اسیدی و نوشیدنی های گازدار و نوشابه ها را فقط همراه وعده غذایی میل کنید زیرا باعث می شود تعداد حملات اسیدی به دندان ها را کاهش دهد.
  • نوشیدنی ها را در دهان خود نگه ندارید و قرقره نکنید یا از نی برای کمک به راحت تر رفتن نوشیدنی ها به پشت دهان و جلوگیری از تماس طولانی مدت با دندان های خود استفاده کنید.
  • سعی کنید پنیر یا شیر بیشتر مصرف کنید.
  • بعد از غذا آدامس بدون قند بجوید چون باعث تولید بزاق می شود برای از بین بردن اسید های باقی مانده در دهان.
  • حداقل یک ساعت بعد از خوردن و نوشیدن غذاهای اسیدی مسواک بزنید.
  • حتما در آخر شب قبل از خواب و حداقل یکبار در طول روز، با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. از یک مسواک با برس متوسط ​​تا نرم استفاده کنید.
  • کودکان زیر سه سال از خمیر دندان های مخصوص کودکان استفاده کنند.
  • بعد از مسواک زدن آب دهان خود را بیرون بیاورید و آبکشی نکنید تا فلوراید بیشتر روی دندان های شما بماند.
  • علاوه بر استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید، ممکن است دندانپزشک استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید و ژل فلوراید را توصیه کند.

درمان فرسایش دندان

فرسایش دندان همیشه نیازی به درمان ندارد. با معاینات منظم و مشاوره ی اصولی و درست دندانپزشک می توانید از پیشرفت مشکل و فرسایش بیشتر جلوگیری کنید. اگر دندان نیاز به درمان داشته باشد محافظت از مینای دندان و عاج زیر آن برای جلوگیری از حساسیت مهم است.

معمولاً فرسایش دندان با مواد پرکننده ترمیم می شود و در موارد شدیدتر ممکن است دندانپزشک نیاز به نصب روکش داشته باشد.


شما می توانید برای جراحی لثه به مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری مراجعه نمایید. ما در مرکز تخصصی ایمپلنت در رشت به صورت تخصصی بر روی ایمپلنت دندان و جراحی لثه تمرکز کرده ایم و تضمین می دهیم که بهترین نتیجه را در زمینه ایمپلنت دندانی و جراحی لثه برای شما به ارمغان بیاوریم.

تماس با ما

مشاوره آنلاین دندانپزشکی

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر