جراحی لثهاختلالات TMJ

TMJ  چیست؟

مفصل فک، قسمتی است که فک پایین را به سر و گردن و صورت (جمجمه) متصل می کند. این مفصل در دو طرف سر و در جلوی گوشها قرار دارند و باعث باز و بسته شدن فک و توانایی صحبت کردن و غذا خوردن می شود. TMD یا TMJD علامت های اختصاری گروهی از مشکلات و بیماری های مربوط به قسمت فک و صورت هستند. اما  TMJ  علامت انحصاری اختلال مربوط به ” مفصل فک” می باشد که این نوع از اختلال می تواند باعث حساس شدن مفصل فک، درد در صورت و مشکل در حرکت فک شود. بر طبق تحقیقات سازمان ملی دندانپزشکی و جمجمه، زنان بیشتر از مردان دچار اختلالات TMJ هستند. این اختلالات قابل درمان هستند، اما دلایل مختلفی برای این اختلال وجود دارد که می تواند روند تشخیص و درمان را سخت کند.

برای داشتن اطلاعات بیشتر در زمینه ی TMJ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و در صورت مشکلات جدی حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

جراحی لثه در رشت | ایمپلنت در رشت | دکتر آرش غفوری | مرکز تخصصی ایمپلنت رشت

عواملی که باعث اختلال TMJ می شوند

در بیشتر موارد عامل اصلی اختلال TMJ قابل تشخیص نیست.

ممکن است علتش ورود ضربه به فک یا مفصل باشد یا مشکلات دیگری در ناحیه فک و صورت باشد. از جمله:

• آرتروز
  • از بین رفتن مفصل
  • عادت به فشردن دندان ها یا دندان قروچه
  • مشکلات مادرزادی که در فک وجود دارد

موارد دیگری در ایجاد اختلالات TMJD می توانند موثر باشند، اما ثابت نشده اند که به طور حتم عامل ایجاد این اختلالات هستند این موارد شامل:

• استفاده از سیم های ارتودنسی
  • قرار دادن عضلات گردن و صورت در یک حالت بد
  • استرس طولانی مدت
  • رژیم غذایی نامناسب
  • کمبود خواب

جراحی کانتورینگ لثه چگونه انجام می شود؟

علائم TMJD چیست؟

علائم اختلالات TMJ به اینکه بیماری تا چه حد و به چه علت پیشرفت کرده است بستگی دارد. شایع ترین علائم بیماری TMJD درد در ناحیه ی فک و عضلات اطراف آن است. علائم دیگری که معمولا با این اختلالات همراه هستند عبارتند از:

• دردی که می تواند در صورت یا گردن احساس شود
  • سفتی در عضلات فک
  • کم شدن حرکات فک
  • قفل شدن فک
  • ایجاد صدای ناگهانی از قسمت مفصل فک
  • تغییر ظاهر فک، تغییر نحوه ی هم ترازی دندانهای بالا و پایین (که به آن مال اکلوژن گفته می شود)

ممکن است فقط یک طرف صورت یا هر دو طرف دچار این علائم شوند.

اطلاعات کاملی در مورد بریج های ایمپلنت ثابت

اختلالات TMJD چگونه تشخیص داده می شوند؟

ممکن است تشخیص اختلالات TMJ سخت باشد چون هیچ آزمایش استانداردی برای تشخیص این اختلالات وجود ندارد. ممکن است پزشک برای تشخیص بیماری فرد را به دندانپزشک یا متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع دهد. در صورت وجود علائم بیماری مفصل فک پزشک ابتدا فک را جهت بررسی وجود تورم و حساسیت های دیگر معاینه می کند.

همچنین ممکن است پزشک از آزمایشات تصویربرداری در تشخیص این بیماری استفاده کند که از جمله این آزمایشات میتوان به:

• اشعه ایکس از فک
  • سی تی اسکن از فک برای دیدن استخوان ها و بافت های مفصلی
  • ام آر آی از فک برای بررسی مشکلاتی که در ساختار فک وجود دارد

علائم بیماری لثه چیست؟

درمان اختلالات TMJD

خیلی وقت ها، فرد می تواند با مراقبت هایی در خانه علائم اختلالات TMJ  را درمان کند.

• خوردن غذاهای نرم
  • استفاده از یخ برای کاهش تورم
  • محدود کردن حرکات در فک
  • پرهیز از مصرف آدامس و غذاهای سفت (مثل گوشت گاو سفت)
  • کاهش استرس
  • تمرینات کششی مناسب و موثر در فک

اگر روش های درمانی موثر در از بین رفتن  علائم بیماری نباشند، به احتمال زیاد باید به پزشک مراجعه کنید. با توجه به علائم موجود، ممکن است پزشک موارد زیر را توصیه کند:

• داروهای مسکن و ضد درد (مثل ایبوپروفن)
  • داروهایی برای شل کردن عضلات فک (مانند فلکسریل، سوما، یا والیوم)
  • داروهایی برای کمک به کاهش تورم در فک (داروهای کورتون)
  • آتل های ثابت نگه دارنده یا محافظ دهان برای جلوگیری از فشرده شدن دندان ها
  • بوتاکس برای کم شدن تحرک در عضله و عصب فک
  • روان درمانی برای کمک به کاهش استرس

در بعضی موارد که خیلی نادر است، ممکن است پزشک جراحی یا سایر روش های درمانی را پیشنهاد کند. درمان هایی از جمله:

• تراز کردن دندان ها و اصلاح نحوه ی جویدن
  • درمان آرتروسنتز، که مایعات و اضافات درون مفصل را از بین می برد
  • جراحی برای تعویض مفصل

ممکن است روشهایی که برای درمان این بیماری استفاده می شود، باعث تشدید بیماری شود. حتما با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی این روش ها صحبت کنید و تشخیص درمان و استفاده از تمامی روشهای ذکر شده در بالا فقط و فقط باید با دستور پزشک معالج باشد.

علائم پوسیدگی خط لثه

جلوگیری از اختلالات TMJD

ممکن است پیشرفت اختلالات TMJD  قابل جلوگیری نباشند، اما اگر کمتر دچار استرس شوید و عادت دندان قروچه را ترک کنید ممکن است علائم این بیماری کاهش پیدا کند. استفاده از محافظ دهان در شب و مصرف داروهای شل کننده عضلات  می تواند باعث کاهش فشرده شدن دندان ها روی هم شوند. همچنین می توانید با مشاوره، ورزش و رژیم غذایی مناسب، استرس و اضطراب کلی را از خود دورکنید که باعث متوقف شدن عادات دندان قروچه و فشار دادن دندان ها می شوند.

نظریه های موجود در اختلالات TMJD

نظریه هایی که در اختلال TMJ وجود دارد بستگی به پیشرفت بیماری دارد. در بیشتر موارد این اختلال می تواند با درمان های خانگی و کاهش  استرس درمان شود. اگر علت این اختلال، بیماری های مزمن (طولانی مدت) مثل آرتروز باشد، ممکن است تغییر در روان و سبک زندگی برای درمان کافی نباشد. چون آرتروز می تواند به مرور زمان مفصل را فرسوده کند و باعث افزایش درد شود.

درمان  TMJD در بیشتر موارد با تغییر در عادات زندگی و شاید داروهای مسکن همراه است و در موارد نادر به درمان های پیشرفته نیاز می شود.

بهتر است در مورد گزینه های درمان با پزشک خود صحبت کنید تا تشخیص دهد که چه درمانی برای شما مناسب است.

شما می توانید برای جراحی لثه به مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری مراجعه نمایید. ما در مرکز تخصصی ایمپلنت در رشت به صورت تخصصی بر روی ایمپلنت دندان و جراحی لثه تمرکز کرده ایم و تضمین می دهیم که بهترین نتیجه را در زمینه ایمپلنت دندانی و جراحی لثه برای شما به ارمغان بیاوریم.

مشاوره آنلاین دندانپزشکی