جراحی لثهدرد جراحی لثه

خیلی از بیماران ما نگران این موضوع هستند که آیا جراحی لثه یک جراحی درد ناک و سخت است یا خیر. به همین دلیل دچار استرس و نگرانی می شوند. دکتر آرش غفوری دندانپزشک متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت برای بیمارانی که با مشکلات و بیماری لثه درگیر هستند در صورت نیاز به این روش، جراحی لثه را با تکنیک های پیشرفته و روز دنیا ارائه می دهد. جراحی لثه انواع مختلفی دارد که دکتر آرش غفوری با توجه به وضعیت بیمار جراحی لثه را مناسب با شرایط بیمار انجام خواهد داد.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که از انجام جراحی لثه نگران هستید، برای برطرف شدن نگرانی و ترس خود از جراحی لثه به مطالعه این مطلب تا پایان ادامه دهید.

در ابتدا می خواهیم بدانیم چه زمانی نیاز به جراحی لثه داریم؟

یکی از شایع ترین علت های بیماری لثه رشد باکتری های موجود در دهان  و ایجاد پلاک ها می باشد که در این مرحله بدن توانایی مبارزه با عفونت و کنترل بیماری ندارد. در این وضعیت لثه ها بسیار حساس می شوند و با کوچک ترین برخورد خونریزی و یا درد شروع می شود. در این شرایط به تشخیص متخصص لثه، جراحی لثه برای بیمار انجام می شود. این جراحی معمولا تحت عنوان عمل پریودنتال نیز شناخته میشود. در مرحله ای که بافت لثه با دارو درمان نشود، نیاز به عمل جراحی لثه است.

اما اگر التهاب و درد لثه در حالتی پیشرفته نباشد، درمان می تواند با روش های دارویی انجام پذیرد. درمان دارویی شامل ترکیبی از آنتی بیوتیک ها و رژیم غذایی و همچنین دهان شوی های فلوئور دار می باشد.

آیا جراحی لثه دردناک است؟

معمولا قبل از شروع جراحی بیمار دارای درد و ناراحتی در لثه های خود می باشد که می تواند با استفاده محدود از داروهای مسکن مثل ژلوفن یا بروفن تا حدی درد را کنترل کند. اما نکته مهمی که لازم است بدانید این است که استفاده بیش از حد مسکن ها می تواند در موثر بودن داروی بی حسی موضعی حین جراحی تاثیر داشته باشد و باعث مقاومت بدن در مقابل بی حسی وضعی شود که به تبع آن منجر به احساس درد و ناراحتی بیشتر در طول جراحی می شود.

در بعضی موارد برای انجام جراحی لثه بیمار کاملا بیهوش می شود و در موارد دیگر ، جراحی فقط شامل استفاده از بی حسی موضعی برای بی حس کردن لثه است. تزریق داروی بی حسی می تواند در ابتدا کمی درد داشته باشد. اما به طور کامل باعث بی حس شدن بافت لثه می شود و در هر دو حالت، در طول جراحی لثه، بیمار دردی احساس نمی کند. بنابراین استفاده از داروهای بی حسی که در حین جراحی تزریق می شود به طور کامل هرگونه دردی را در لثه از بین می برد. در بعضی مواقع ممکن است درد بسیار خفیفی در ناحیه جراحی وجود داشته باشد که علت آن هم می تواند مقاومت بدن در برابر داروی بی حسی باشد.

جراحی لثه با لیزر و بدون درد

جراحی لثه با لیزر یک روش درمانی موثر برای بهبود سلامت دهان و دندان ها با درد ، خونریزی لثه ، تورم و التهاب کمتر و همچنین برش بافت کمتر و دوره نقاهت کوتاه تر در مقایسه با روش های جراحی قدیمی لثه یا درمان های پریودنتال است.  جراحی لثه با لیزر سطح تهاجم کمتر و جذابیت بیشتر برای بیمارانی دارد که به استفاده از سایر روش های جراحی به خاطر ترس یا دوره درمانی طولانی این روش ها، تمایلی به درمان ندارند. در جراحی لثه با لیزر نیازی به استفاده از تیغ جراحی یا بخیه زدن وجود ندارد. در این روش امواج لیزر با طول موجی استفاده می شوند که می تواند دارای تاثیر متفاوت بر بافت آسیب دیده و بافت سالم لثه در دهان باشد. جراحی لثه با لیزر یک روش بدون درد جراحی لثه است که یک جایگزین مناسب برای جراحی های قدیمی و تهاجمی می باشد.

آیا بعد از جراحی لثه و در دوره نقاهت درد وجود دارد؟

ایجاد مقداری کبودی در نواحی گونه، لب، گردن و صورت بعد از جراحی کاملاً طبیعی است. بعد از جراحی لثه، جای زخم و بخیه های موجود ممکن است بعد از، از بین رفتن اثر بی حسی دچار درد و ناراحتی برای بیمار شوند. اما جای نگرانی وجود ندارد به این علت که جراح لثه معمولا به بیمار خود داروهای مسکن مناسب برای کنترل درد تجویز می کند. اگر جراحی به صورت بخیه باشد و جراحی لثه به صورت لیزری نباشد نیاز است که بعد از یک هفته برای کشیدن بخیه به جراح مراجعه کنید. کشیدن بخیه لثه یک درد خیلی جزئی دارد که باید تحمل کنید. بررسی و معاینات بهبود پس از درمان تا سه ماه بعد از جراحی لثه ادامه دارد.

مسواک زدن بعد از جراحی چگونه است؟

بعد از جراحی لثه نباید بلافاصله لثه جراحی شده را مسواک بزنید. میتوانید حداقل به مدت یک تا دو هفته از دهان شویه ضدعفونی کننده برای بهداشت دهان و دندان خود استفاده کنید تا سلامت دهان و دندان شما تضمین شود.

آیا می توان بعد از جراحی لثه سیگار کشید؟

سیگار، ترمیم لثه و بهبودی آن را به تاخیر می اندازد. بنابراین پس از جراحی لثه از سیگار كشیدن و دخانیات پرهیز نمایید.

تورم صورت بعد از جراحی لثه

تورم صورت بعد از عمل جراحی لثه، کاملاً طبیعی است و بهتر است از کیسه یخ استفاده کنید. تورم معمولاً در طی دو الی سه روز اول زیاد است. معمولاً گونه ها پس از عمل جراحی دهان و دندان متورم می شوند؛ زیرا بدن در حال مبارزه برای التیام بافت آسیب دیده است. با استفاده از روش های زیر می توانید تورم و درد بعد از جراحی لثه را کاهش دهید:

• محل جراحی بعد از عمل، باید در طول روز سرد نگه داشته شود بنابراین از نوشیدنی های خنک استفاده کنید.
  • از نی استفاده نکنید، زیرا مکیدن باعث تشدید خونریزی می شود.
  • از کیسه یخ بر روی قسمت متورم صورت استفاده کنید
  • استفاده از یک کمپرس گرم روی گونه هایتان در روز سوم بعد از عمل جراحی، به کاهش ورم گونه ها کمک می کند.
  • در هنگام دراز کشیدن سر خود را بالا نگه دارید.

هزینه عمل جراحی لثه چگونه است؟

جراحی لثه اگر به منظور صرفا درمانی انجام شود ممکن است تحت پوشش بیمه قرار بگیرد مثل جراحی پیوند لثه برای درمان لثه های تحلیل رفته ناشی از بیماری پریودنتال پیشرفته. ولی اگر جراحی صرفا جنبه زیبایی داشته باشد مثل جراحی افزایش طول تاج برای اصلاح لبخند لثه ای بیمه هزینه آن را تحت پوشش قرار نمی دهد. هزینه جراحی لثه با توجه به انواع مختلف جراحی (پیوند لثه، جراحی فلپ ، جراحی لبخند لثه ای ، جراحی کشیدن ، دندان عقل و….) متفاوت است.

جمع بندی

بنابراین با توضیحات موارد بالا تا حدودی متوجه شدید که جراحی لثه آنقدر ها هم که فکر می کردید ترسناک و دردناک نیست. انجام جراحی در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری به علت مجهز بودن به پیشرفته ترین ابزار جراحی و تکنیک های روز دنیا و مهارت بالای متخصص و جراح لثه، مرکزی پیشرفته و تخصصی برای درمان بیماری های لثه شما از مراحل اولیه تا پیشرفته می باشد. بهتر است هرچه زودتر برای درمان بیماری لثه خود در هر مرحله اقدام کنید.

شما عزیزان همینطور میتوانید برای آگاهی از هزینه تخمینی کاشت ایمپلنت دندان وارد بخش قیمت ایمپلنت دندان و هزینه کاشت دندان شوید و یا با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تماس و وقت ملاقات با دکتر آرش غفوری دریافت و طرح درمان دقیقی از ایشان دریافت نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)