جراحی لثهاطلاعات عمومی دنداندندان لق

افراد بالغ و بزرگسال نباید دندان های لق داشته باشند حتی اگر به مقدار خیلی کم باشد و در صورت لق شدن دندان، برای اینکه دندان لق خود را به طور دائمی از دست ندهند باید هرچه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنند.

دندان ها معمولا به یکی از دو دلیل زیر لق میشوند:

اکلوزال اولیه، سطح جونده و تیز دندان. ضربه های مربوط به گاز زدن و جویدن، که معمولاً زمانی اتفاق می افتد که نیروهایی با قدرت بالا و فشار بیش از حد از سطح جونده  و لبه ی دندان  به  ساختارهای پریودنتال (لثه) که به ایمن سازی دندان کمک می کنند، فشار وارد می کنند و باعث ضعیف شدن لثه ی نگه دارنده ی دندان می شوند. این اتفاق معمولا به دلیل وجود عادت به فشردن دندان ها روی هم یا دندان قروچه کردن می باشد.  اکلوزال ثانویه، نوع رایج و متداول تر است که در این شرایط، حتی نیروهای طبیعی سطح تیز دندان نیز می توانند به لثه ی دندان آسیب برسانند و منجر به لقی دندان شوند.

برای جلوگیری از تبدیل شدن دندان لق به دندان از بین رفته، باید اقدامات فوری زیر را انجام دهیم.

هرگونه بیماری زمینه ای را درمان کنید. اگر لثه ها دچار عفونت شده باشند، در وهله ی اول باید جلوی آسیب بیشتر عفونت را بگیریم و عفونت را درمان کنیم. درمان اصلی بیماری لثه، از بین بردن پلاک های دندانی است، پلاک ها معمولا یک لایه ی نازک از باکتری ها و باقی مانده ی ذرات غذا هستند که علت اصلی عفونت می باشند. کنترل و درمان عفونت به میزان پیشرفت آن بستگی دارد و ممکن است درمان آن طی چند جلسه طول بکشد.

فشردن غیر عادی دندان ها روی هم را کاهش دهید. اگر دندان ها در اثر نیروهای گاز زدن غیر طبیعی زیاد لق شده باشند، چند راهکار وجود دارد که می توانید انجام دهید. یکی این است که به طور انتخابی سطح گاز زدن دندان را تغییر دهید تا در هنگام گاز زدن و جویدن نیروی کمتری وارد کنید. روش دیگر، استفاده از محافظ اکلوزال (لبه ی دندان) در دهان است، سطح پلاستیکی نرم و لطیف آن  باعث می شود که از تماس محکم دندان ها روی هم جلوگیری شود.

دندان های لق را آتل بزنید تا محکم شوند. می توانید دندان های لق شده را به وسیله ی نوارهای فلزی یا ابزار مخصوص دیگر به دندان های محکم و با ثبات آتل بزنید. معمولا آتل زدن همراه با درمان هایی که گفتیم انجام می شود و به صورت موقتی است تا زمانی که دندان ها لثه های پشتیبان خود را به دست آورند. گاهی وقت ها ممکن است  لازم باشد که دندان ضعیف شده را به طور دائمی آتل ببندید.

دندان لق

همیشه این اتفاق نمی افتد که حتما یک دندانی که لق می شود از بین برود. اما بهتر است که در صورت لق شدن دندان حتما در اسرع وقت به دندانپزشک و متخصص جراحی لثه مراجعه کنیم تا بهترین روش نجات و درمان دندان و لثه را انجام دهیم. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد جلوگیری در لق شدن دندان ها و در نهایت از دست دادن آنها داشته باشید، می توانید با مرکز تخصصی جراحی لثه و ایمپلنت رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری بهترین متخصص جراحی لثه در رشت تماس بگیرید و در صورت نیاز برای درمان تخصصی دندان های خود مراجعه فرمایید.