ایمپلنت دندانانواع مدل های کاشت ایمپلنت

انواع مدل کاشت ایمپلنت وجود دارد که هرکدام از آن ها از ویژگی های متفاوتی برخوردارند که قیمت ایمپلنت هم تا حدودی به آن بستگی دارد. ایمپلنت یک جسم فلزی تیتانیومی می باشد که داخل استخوان فک قرار گرفته تا جای ریشه را پر کند و روی آن یک دندان مصنوعی قرار بگیرد. ایمپلنت با توجه به جنسی که تیتانیوم دارد با بدن سازگار بوده و هیچ مشکلی برای سلامتی بیمار ایجاد نمی کند. در ادامه نکاتی مهم درمورد انواع مدل کاشت ایمپلنت به شما می گوییم پس با ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری همراه باشید.

تاریخچه کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان برای نخستین بار در سال 1952 میلادی اختراع شد. اولین فرد  مخترع ایمپلنت دندان اینگوار برنمارک بوده است که اهل سوئد بوده و توانسته با تحقیقات و بررسی هایی که انجام داده، ایمپلنت را به جایگاه خوبی برساند و پس از آن روز به روز ایمپلنت پیشرفته تر شد.

اولین ایمپلنت دندانی در سال 1965 روی مرد سوئدی به نام گوستالارسن انجام گرفت. برنمارک با به کارگیری از روشی که اختراع کرده بود در لثه های بیمار ایمپلنت تیتانیومی را جا سازی کرده که در نهایت این قطعه تا آخر عمر در دهان او ماند.

بیمار نیازمند از نقص مادرزادی فک رنج می برد و برنمارک توانست چهار ایمپلنت روی استخوان فک وی انجام دهد که بتواند غذا بخورد و صحبت کند. لارسن در سال 2006 میلادی چشم از جهان فروبست، اما ایمپلنت های دندانی داخل دهان او به مدت چهل سال کار کرده بودند و همین به اهمیت کاشت ایمپلنت افزود.

مدل های مختلف کاشت ایمپلنت

کاشت ایمپلنت از همان روز اول به مرور پیشرفته و پیشرفته تر شد تا جایی که امروزه می توان از آن به عنوان یکی از تخصصی ترین خدمات دندانپزشکی نام برد. در حال حاضر ما شاهد روش های کاشت ایمپلنت سنتی، کاشت ایمپلنت فوری و کاشت ایمپلنت all on 4  هستیم که قصد داریم در ادامه تمامی این موارد را به شما به صورت کامل توضیح دهیم، پس با ما همراه باشید.

روش سنتی کاشت ایمپلنت دندان

در این روش ریشه باقی مانده دندان از فک خارج شده و پس از اتمام التهاب دندان و برگشتن شرایط آن، تیتانیوم داخل استخوان فک کار گذاشته شده و پس از گذشت مدت زمان سه الی شش ماه با توجه به استخوان فک و شرایط سلامتی دهان بیمار، مابقی مراحل درمانی انجام شده و پروتز دندان به آن متصل می شود.

روش سنتی کاشت ایمپلنت یکی از معمول ترین روش ها و انواع مدل کاشت ایملپنت است که امروزه انجام می گیرد. این روش نیاز به زمان داشته و عموما برای دندان های عقبی و کناری به کار گرفته می شود.

ایمپلنت فوری

یکی دیگر از انواع مدل کاشت ایمپلنت، ایمپلنت فوری می باشد. در این مرحله همان لحظه که دندان خارج می شود، ایمپلنت کاشته شده و بخیه زده می شود تا حدودا 4 ماه پس از انجام آن، پروتز دندان به آن وصل می شود. نکته ای که در این مورد اهمیت دارد این است که اگر قسمتی که ایمپلنت انجام می شود، استخوان فک دچار تحلیل شود باید از پودر استخوان فک برای جبران تحلیل استخوان استفاده شود.

 

 

ایمپلنت all on 4

درمورد ایمپلنت آل آن فور یا all on 4، این روش دندان زمانی صورت می گیرد که بیمار به جراحی ایمپلنت در هر دو تا فک بالا و پایین نیاز دارد که با استفاده از 4 ایمپلنت در فک بالا و 4 در فک پایین، کل دندان های بالا و پایین فک بازسازی می شود.

در این زمان برای انجام جراحی، دندان ها کشیده شده و ایمپلنت انجام شده و روی آن کاوراسکرو قرار گرفته و بخیه زده می شود. اگر در این زمان استخوان فک تحلیل رفته باشد به آن پودر استخوان اضافه شده تا تحلیل استخوان فک رفع گردد و بیمار باید به مدت 4 ماه صبر کند.

در مرحله بعد مجدد لثه شکافته شده و کاور اسکرو خارج شده و هدینگ روی آن بسته شده تا لثه بازسازی شده و شکل خودش بگیرد و دو هفته زمان نیاز دارد. تا به اینجا باید حتما توسط متخصص ایمپلنت انجام بگیرید و قرار دادن پروتز دندانی هم می تواند توسط متخصص پروتز مربوطه انجام شود.

پس از انجام این کار پروتز دندانی باید قرار داده شود که هدینگ باز شده و ایمپرشن قرار گرفته و یک قالبی از دندان گرفته شده و به لابراتور ارسال میشود و پس از قالب گیری انجام شده و پروتز دندانی روی آن قرار می گیرد. فرآیند لابراتور می تواند به صورت سنتی با استفاده از خمیر دندانپزشکی و یا به صورت دیجیتال انجام شود.

ایمپلنت دیجیتال

یکی دیگر از انواع مدل کاشت ایمپلنت که امروزه محبوبیت خیلی زیادی کسب کرده است؛ ایمپلنت دیجیتال می باشد که توسط متخصص ایمپلنت صورت می گیرید. ایمپلنت دیجیتال در واقع روشی است که در آن مراحل گوناگون با استفاده از تجهیزات و تکنولوژی های متفاوت انجام شده تا نتیجه بهتر و با کیفیت بیشتری نمایش داده شود.

در ایمپلنت دیجیتال از قالب گیری متفاوت از روش های سنتی انجام می شود. در روش های سنتی ایمپلنت، قالب گیری دهان با استفاده از خمیر دندانپزشکی انجام می شود که معمولا بو و مزه بدی دارد و باید بیمار تحمل کند. در صورتی که در اسکن دیجیتالی دهان، قالب گیری به صورت دیجیتالی انجام شده و با یک دستگاه دهان بیمار اسکن می شود و این تصاویر به کامپیوتر ارسال شده و فرآیند ساخت ترمیم شروع می گردد، بدون آن که نیاز باشد بیمار کار خاصی را انجام دهد.

همچنین دندانپزشک می تواند از دوربین های داخل دهانی استفاده کند که دارای یک لامپ کوچک بوده و دهان شما را کاملا روشن کرده تا تصاویر مختلفی از تمام جنبه ها روی نمایشگر مشخص شود. با این روش می توان از زوایای مختلف دهان و دندان عکس گرفت و آن ها را بررسی کرد. حتی با این روش مشکلات دیگر دهان و دندان هم مشخص شده و می توان از آن پیشگیری کرد.

در ایمپلنت دیجیتال مهم ترین بخش مدل سازی سه بعدی است، پس از ثبت تصاویر با CBCT، دهان شما اسکن شده، یک نمای سه بعدی از دهان شما و بخش هایی که قرار است ایمپلنت کاشته شود طراحی شده و یک راهنمای جراحی ساخته می شود تا متخصص ایمپلنت با استفاده از آن، فرآیند و مراحل کاشت را انجام می دهد.

این مرحله سبب شده تا بهترین متخصص ایمپلنت با استفاده از آن بتواند برنامه دقیقی برای جراحی داشته و این کار را با کمترین میزان برش انجام دهد. هر قدر که میزان جراحی کم تر باشد، مدت زمان نقاهت پس از کاشت هم کم تر خواهد بود.

شما می توانید جدیدترین روش کاشت ایمپلنت دندان و قیمت انواع کاشت ایمپلنت با تمام نکات آن را از طریق لینک زیر در مرکز تخصصی دکتر آرش غفوری مشاهده کنید.

 

قیمت کاشت ایمپلنت دندان در سال 1401

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر