ایمپلنت دندانایمپلنت فلپلس

در دنیای امروز راه های بسیار زیادی برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود دارد که کاشت دائمی دندان از طریق کاشت ایمپلنت دندان یکی از روش های جایگزینی دندان ها می باشد. این روش که یک روش فوق العاده عالی برای پر کردن جای خالی هر تعداد دندان از دست رفته می باشد توسط متخصصین ایمپلنت دندان از جمله دکتر آرش غفوری متخصص مجرب کاشت دندان انجام می شود. به لطف فناوری پیشرفته‌، دندانپزشکان متخصص ایمپلنت دندان جایگزینی دندان ها را از طریق کاشت ایمپلنت‌ های دندانی بدون برش یا بدون جراحی‌ های تهاجمی همراه با دوره نقاهت کوتاه تر انجام می دهند. به این نوع از ایمپلنت دندان ایمپلنت پانچی یا بدون جراحی ( فلپلس ) گفته می شود که می تواند یک روش مناسب برای افرادی باشد که از ترس جراحی کاشت ایمپلنت دندان خود را به تاخیر می اندازند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کاشت دندان بدون جراحی  یا فلپلس تا ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

کاشت ایمپلنت بدون جراحی یا فلپلس چیست؟

ایمپلنت بدون جراحی همانطور که از نامش مشخص است، بدون برش جراحی و بدون انجام هیچگونه بخیه‌ ای انجام می‌شود. در تکنیک ایمپلنت دندان فلپلس (پانچ) از تصاویر سه بعدی استفاده می شود که با کمک این عکس ها نیازی به برش دادن لثه برای مشاهده وضعیت استخوان نیست.

ایمپلنت پانچی یا بدون جراحی به عنوان جدیدترین تکنولوژی کاشت دندان در مقایسه با جراحی های معمولی تاثیری بر ماندگاری ایمپلنت ها ندارد. یعنی منجربه کاهش دوام آنها نمی شود. همچنین این روش تحولی بزرگ در بین روش های کاشت دندان از جمله ایمپلنت فوری به وجود آورده است.

 

مراحل کاشت دندان به روش ایمپلنت بدون جراحی یا فلپلس

در جلسه اول بیمار بعد از مطرح کردن مشکل خود با دندانپزشک متخصص و انجام  آزمایش هایی مانند CT Scan، رادیولوژی، قالب گیری و عکس برداری اقدامات لازم برای کاشت ایمپلنت به روش پانچ یا فلپلس شروع می شود. سپس متخصص ایمپلنت دندان  یک برنامه درمانی مناسب برای بیمار خود مشخص می کند.

متخصص ابتدا لثه و دندان های بیمار را به طور کامل و دقیق برای اطمینان از نبود عفونت، پلاک، نرمی لثه، سختی یا نبود استخوان فک و … بررسی می کند و در صورت وجود هر کدام از مشکلات بالا، درمان مناسب برای بر طرف کردن آن تجویز می شود. ولی اگر هیچکدام از مشکلات گفته شده وجود نداشته باشد در همان جلسه اول بعد از معاینه اقدامات اولیه کاشت دندان انجام می شود.

کاشت ایمپلنت فلپلس به این صورت است که بعد از بی حسی موضعی در محل درمان متخصص به وسیله دستگاه های مخصوص پانچ، که دارای سرهایی با اندازه های متفاوتی است، در محل مورد نظر لثه، سوراخی با عمق لازم برای قرار دادن پایه ایمپلنت ایجاد می کند. به همین دلیل در این روش نیازی به استفاده از تیغ یا چاقوی جراحی برای بریدن لثه وجود ندارد و تنها با ایجاد سوراخی در لثه، ایمپلنت در جای مناسب خود قرار گرفته و سپس تا جوش خوردن کامل ایمپلنت با استخوان فک روکشی موقت که شبیه دندان های طبیعی است روی آن قرار داده می شود.

معمولا برای جوش خوردن و بهبود ایمپلنت با استخوان فک سه ماه طول میکشد و در این مدت از دندان بیمار برای ساخت تاج دائمی قالب گیری می شود. بعد از بهبودی کامل محل ایمپلنت تاج دائمی ساخته شده روی آن نصب می شود که هم از نظر ظاهر و هم از نظر عملکرد شبیه دندان های طبیعی هستند. ایمپلنت های فلپلس مانند ایمپلنت های معمولی در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان می توانند مادام العمر باشند.

 

 

کاشت ایمپلنت فلپلس برای چه افرادی مناسب است؟

متخصصین ایمپلنت دندان قبل از ارائه این روش درمانی میزان استخوان موجود و کیفیت بافت لثه را به طور کامل و دقیق ارزیابی می کنند و با توجه به وضعیت موجود روش مناسب کاشت ایمپلنت را تعیین می کنند.

در برخی از موارد استفاده از ایمپلنت فلپلس امکان‌ پذیر نمی‌باشد. در صورت نرم بودن استخوان و عدم امکان قرارگیری ایمپلنت به طور محکم و ثابت در استخوان فک می‌تواند منجر به ناموفق بودن نتیجه درمان شود. همچنین افراد مبتلا به بیماری لثه تا زمانی که درمان نشده اند نباید از این روش استفاده کنند. وجود موارد زیر برای انجام کاشت ایمپلنت فلپلس ضروری می باشد:

  • کامل شدن رشد استخوان فک (استفاده از ایمپلنت دندان در افراد زیر 16 سال به علت عدم تشکیل استخوان‌ها به طور کامل، توصیه نمی‌شود.)
  • تراکم کافی استخوان یا توانایی جهت انجام پیوند استخوان
  • سلامت بافت‌های لثه
  • مبتلا نبودن به بیماری لثه که بر بهبود استخوان تأثیر دارد
  • عدم توانایی یا عدم تمایل به استفاده از دندان مصنوعی
  • افراد مبتلا به بیماری‌های اختلالات خونی، مشکلات عصبی، سرطان و دیابت کنترل نشده نیز نباید از این روش استفاده کنند.

 

معایب ایمپلنت فلپلس

افزایش هزینه در این روش می تواند برای بعضی از بیماران یکی از معایب محسوب شود. برای انجام کاشت ایمپلنت دندان بدون جراحی از دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته ای استفاده می شود که به کارگیری این دستگاه ها و تجهیزات باعث افزایش میزان هزینه مورد نیاز می گردد.

در این روش به علت دید کم متخصص ایمپلنت ممکن است مشکلاتی از جمله ایجاد زاویه نامناسب برای نصب پایه ایمپلنت و یا عدم توانایی در قرار دادن صحیح پایه به وجود آید.

متاسفانه تعداد متخصصینی که در این حوزه به خوبی بتوانند فعالیت کنند، بسیار کم است. بنابر این انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت برای این روش از جمله موارد مهمی است که باید به آن دقت شود.

وجود سینوس ها در فک بالا و عصب ها در فک پایین باعث ایجاد محدودیت هایی برای ایمپلنت با روش پانچ یا فلپلس می شوند.

همانطور که گفتیم ایمپلنت فلپلس و یا ایمپلنت با پانچ تنها برای برخی از بیماران قابل استفاده است و معمولا از این شیوه تنها در مواقعی می توان استفاده کرد که بیمار به جراحی لیفت سینوس و یا پیوند استخوان نیاز نداشته باشد.

 

 

مزایای ایمپلنت پانچ

یکی از مزایای مهم این روش سرعت روند مرحله اول کاشت ایمپلنت درون استخوان است که معمولا 15 دقیقه تا نیم ساعت بیشتر طول نمی کشد. هر چه سرعت این مرحله کمتر شود، نگرانی و اضطراب بیمار هم کمتر می شود.

مقدار خونریزی و درد در این روش بسیار ناچیز است که این مورد برای افراد مبتلا به  فشار خون و یا مصرف کنندگان داروهای رقیق کننده خون یک ویژگی مهم است.

در این روش به دلیل  تخریب کمتر بافت لثه و استخوان، میزان درد و ناراحتی بیمار کاهش می یابد.

دوره بهبود و نقاهت کمتری نسبت به روش معمولی دارد و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک های خیلی قوی نخواهد بود.

برعکس ایمپلنت های معمولی افراد سیگاری و دیابتی می توانند از این روش استفاده کنند.

در این روش چون لثه بریده نمی شود و بخیه نمی خورد روند جوش خوردن ایمپلنت با استخوان سریعتر و بهتر اتفاق میوفتد.

 

هزینه ایمپلنت دندان با روش فلپلس

این روش هم مانند روش کاشت ایمپلنت معمولی یکی از روش های پر هزینه جایگزینی دندان های از دست رفته است علاوه بر این اینکه به دلیل پیشرفته بودن و محدود بودن متخصصین مجرب در این زمینه می تواند پر هزینه تر از روش قبلی باشد.  ایمپلنت دندان علاوه بر اینکه یک روش زیبایی است، اما بیشتر جنبه  درمانی دارد. بیشتر بیمه های درمانی و تکمیلی هزینه کاشت ایمپلنت دندان را در تعرفه های خود قرار می دهند.  بهتر است  قبل از شروع  درمان با بیمه خود هماهنگی های لازم را انجام دهید.

 

جمع بندی

اگر دندان های خود را به علت های مختلف مانند ورزش، تصادف یا ضربه  از دست داده اید و از جای خالی آن رنج می برید، فقط کافیست به بهترین مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت مراجعه کنید.

انتخاب متخصص ایمپلنت دندان مجرب و ماهر می تواند بسیار مهم باشد در صورتی که متخصص در انجام ایمپلنت دندان به روش فلپلس دارای مهارت و تجربه کافی نباشد، ممکن است عوارضی بعد از جراحی برای بیمار بوجود آید. به عنوان مثال ممکن است که عصب فک آسیب ببیند و در قسمت لب پایینی و یا چانه بی حس های طولانی مدت ایجاد شود. ایجاد عفونت و شل شدن و افتادن ایمپلنت موارد دیگری است که به دلیل عدم مهارت کافی متخصص ایمپلنت دندان ممکن است برای بیمار وجود داشته باشد. دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه بسیار مجرب و دارای مهارت کافی در زمینه کاشت دائمی دندان می باشد که تا کنون نتایج فوق العاده ای به بیماران خود ارائه داده است.

همینطور میتوانید برای آگاهی از هزینه تخمینی وارد بخش قیمت ایمپلنت دندان و هزینه کاشت دندان شوید و یا با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تماس و وقت ملاقات با دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندانی دریافت و طرح درمان دقیقی از ایشان دریافت نمایید.

 

 

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر