جراحی لثهبیماری لثه

اینکه ما باید حتما با افزایش سن دندان های خود را از دست بدهیم یک اتفاق مسلم و مشخص نیست. اگر بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنیم و مرتباً نظافت های حرفه ای و معاینات دهان را انجام دهیم، می توانیم دندانهای طبیعی خود را تا آخر عمر حفظ کنیم. رعایت این موارد نه تنها باعث حفظ دندانها می شود، بلکه شامل مراقبت از ساختارهای اطراف دندان ها مثل لثه ها و استخوان های نگهدارنده ی دندان می شود . بیماری لثه یک عفونت باکتریایی است که بافتهای حمایت کننده ی دندان را تهدید می کند. به همین دلیل است که متخصصان لثه و دندانپزشکان همیشه به دنبال علائم اولیه هستند که ممکن است بیماران متوجه آنها نشوند. درمان پریودنتال با مشاهده ی علائم در مراحل اولیه آسان تر است.

برای درمان بیماری پریودنتال روش های مختلفی وجود دارد اما در همه ی روش ها هدف اصلی بازگرداندن سلامت بافت های بیمار است. بیماری لثه (پریودنتال) می تواند از لثه به استخوان نگهدارنده دندان پیشرفت کند و حتی ممکن است در موارد شدید باعث از بین رفتن دندان شود. روش های درمانی موثری برای این بیماری وجود دارد از پاکسازی عمیق که پلاک و جرم (رسوب) را از زیر لثه خارج می کند، تا جراحی ترمیم لثه و ترمیم بافت استخوانی از بین رفته ی دندان.

روشهای درمان پریودنتال یا بیماری لثه

دو روش جراحی و غیر جراحی برای بازگرداندن سلامت  بافتهای نگه دارنده ی دندان (لثه و استخوان) و جلوگیری از دست دادن دندان زمان ایجاد بیماری لثه وجود دارد:

جرمگیری و درمان کانال ریشه. این تکنیک که به صورت پاکسازی عمیق انجام می شود بهترین نقطه ی شروع برای کنترل بیماری لثه است. پلاک و رسوب از زیر بافت های لثه با استفاده از ابزار جرم گیری  دستی و یا دستگاه های اولتراسونیک برداشته می شود.

پیوند لثه. در بعضی از موارد لازم است قسمت هایی از بافت از بین رفته ی  لثه جایگزین شود تا بتواند از ریشه ی دندان به اندازه ی کافی محافظت شود. برای انجام پیوند لثه جراح لثه مقداری از بافت لثه ی سالم را از یک قسمت دهان بر می دارد و سپس آن را به محل مورد نیاز پیوند می زند و یا با استفاده از بافت اهدا کننده آزمایشگاهی این پیوند انجام شود.

جراحی پلاستیک پریودنتال. کلمه ی ” جراحی پلاستیک” به هر روش به تغییر شکل اشاره می کند که ظاهر بهتری از بافت های لثه ایجاد می کند.

درمان با لیزر. برداشتن بافت لثه ی بیمار با لیزر می تواند مزایای قابل توجهی نسبت به جراحی های معمولی داشته باشد. مثل درد کمتر و بهبودی سریع تر…

جراحی افزایش طول تاج. ممکن است ساختار دندان به دلیل پوشانده شدن بیش از حد از لثه و بافت استخوانی (لبخند لثه ای) و ایجاد تاج جدید دندان نیاز به جراحی داشته باشد.

ایمپلنت های دندانی. یکی از روش های ترجیحی جایگزین دندان، ایمپلنت تیتانیومی است که در طی روند جراحی در زیر خط لثه و داخل استخوان فک قرار می گیرد و سپس تاج دندان را روی آن نصب می شود.

نتیجه گیری

عامل اصلی بیماری پریودنتال یا بیماری لثه پلاک ها هستند، بنابراین پاک کردن آنها هر روز از طریق مسواک زدن و نخ دندان ضروری است. البته این به معنی اسکراب (لایه برداری) نیست، که می تواند باعث عقب نشینی لثه ها شود. اگر در مورد نحوه ی مسواک زدن و از بین بردن پلاک از روی دندان خود سوال دارید می توانید از تیم تخصصی ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری کمک بگیرید و از تکنیک های مناسب استفاده کنید.

البته  قسمت هایی در دهان وجود دارد که مسواک و نخ دندان نمی توانند به آن برسند، به همین دلیل پاکسازی منظم و حرفه ای در مطب دندانپزشکی بسیار مهم است و از بیماری لثه جلوگیری میکند. خوردن غذاهای  کم شیرین و دوری از دخانیات در هر صورت سلامت لثه ی  شما را افزایش می دهد و شانس نگه داشتن دندان ها تا آخر عمر افزایش می دهد.

دکتر آرش غفوری متخصص و جراح لثه در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت می تواند علائم اولیه ی بیماری لثه را تشخیص داده و قبل از پیشرفت بیماری لثه روش های مناسب درمان را به شما پیشنهاد دهد. شما می توانید مشکلات دندان های از دست رفته و بیماری لثه خود را در محیطی آرام و بدون استرس برطرف کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر