ایمپلنت دندانجراحی کاشت ایمپلنت

دکترآرش غفوری دندانپزشک متخصص ایمپلنت دندان و یا سایر دندانپزشکان در زمان ارائه برنامه ریزی برای جراحی کاشت ایمپلنت، به طور کلی دو راه برای اجرای طرح درمان دندان از دست رفته در اختیار دارند.

یک روش جراحی دستی است ( جراحی با چشم و بر اساس تجزیه و تحلیل داده های اولیه) و دومین روش جراحی هدایت شده، که به عنوان جراحی جهت یابی (X Guide ) نیز شناخته می شود. به عقیده متخصصین ایمپلنت دندان، کاشت دندان از طریق روش دوم دقیق تر و کم تهاجمی تر است. بسیاری از دندانپزشکان متخصص برجسته و مجرب کاشت ایمپلنت دندان را از طریق جراحی هدایت شونده انجام می دهند تا بتوانند در کوتاهترین زمان و زحمت کمتر بهترین نتیجه را به بیمار ارائه دهند.

تا کنون مطالب مفیدی در مورد جراحی دستی ایمپلنت دندان در اختیار شما کاربران عزیز قرار داده ایم. امروز می خواهیم این مطلب را اختصاص دهیم به اینکه جراحی هدایت شونده چیست و روند جراحی به این روش چگونه انجام می شود؟ اگر برایتان جالب است تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

در ابتدا می خواهیم بدانیم به طور کلی جراحی هدایت شونده چه مزیت برتری نسبت به جراحی های دستی کاشت ایمپلنت دندان دارند؟

واقعیت این است که در جراحی سنتی ممکن است متخصص ایمپلنت عمق لثه و استخوان فک را به درستی محاسبه نکند و به طور ناخواسته به عصب برخورد کند، که اگر این اتفاق بیوفتد نیاز به جراحی مجدد وجود دارد. همچنین در جراحی دستی متخصص ایمپلنت معمولا همیشه مجبور است برش های بزرگی را روی لثه ایجاد کند که این خود عامل زمان بر شدن دوره نقاهت و افزایش زمان بهبودی بخیه ها می باشد. در جراحی هدایت شونده هیچ کدام از این مشکلات وجود ندارد بنابراین بسیاری از دندانپزشکان متخصص ترجحیشان این است که برای کاشت ایمپلنت دندان از این روش استفاده کنند.

 

 

روند جراحی هدایت شونده کاشت ایمپلنت دندان چگونه است؟

جراحی ایمپلنت دندان هدایت شده سه بعدی ترکیبی از فناوری سی تی اسکن و فناوری CAD/CAM میباشد. توموگرافی کامپیوتری تشخیصی فک ها در برنامه کامپیوتری قرار می گیرد (اسکن پرتو مخروطی) که دندانپزشک از طریق آن می تواند وضعیت دندان ها، لثه ها و بافت استخوانی را به خوبی بررسی کند. سپس با استفاده از این داده ها یک مدل سه بعدی از فک ایجاد می شود که محل دقیق کاشت ایمپلنت ها به طور کامل ترسیم می شود، زاویه شیب آن محاسبه می شود و نحوه قرار گرفتن پروتز دندان ها روی ایمپلنت ها انجام می شود. در نهایت یک تصویر دیجیتالی جامع از شروع تا پایان قرار دادن ایمپلنت ها و پروتزها ارائه می شود. این تصاویر دیجیتالی به عنوان الگوی جراحی به صورت سه بعدی چاپ می شوند و در اختیار متخصص قرار می گیرد. سپس، الگوی به دست آمده روی دندان (یا غشای مخاطی) بیمار قرار داده می شود و  با پیچ ثابت می شود و جراح با کمک آن، روند استئوتومی (جراحی استخوان) و کاشت ایمپلنت را طبق پارامترهای تنظیم شده، در زاویه مناسب و عمق کنترل شده برای نصب پروتز آینده را انجام می دهد.

 

جراحی هدایت شونده مزایای زیادی برای دندانپزشک و بیمار دارد که در ادامه بررسی می کنیم

  • دقت و تشخیص بالا
  • مناسب برای شرایط سخت جراحی

جراحی هدایت شونده کاشت دندان را از طریق ایمپلنت به روشی ایده آل برای برنامه ریزی و اجرای درمان تبدیل می کند. به ویژه در شرایط پیچیده و زمانی که مشکلات مربوط به حجم استخوان یا قسمت های مهم دیگر مانند عصب آلوئولار، سینوس فک بالا یا دندان های مجاور وجود دارد.

  • دوره سریعتر بهبودی

همانطور که گفتیم جراحی هدایت شونده حالت تهاجمی کمتری نسب به جراحی های دستی دارد چون در این روش به دلیل دسترسی و مشاهده همه قسمت ها نیازی به برش های وسیع روی لثه وجود ندارد. فقط یک شکاف کوچک در لثه ایجاد می شود که پایه ایمپلنت بتواند از آن عبور کند. بنابراین، استخوان فک و بافت ها به دلیل آسیب کمتر خیلی زودتر بهبود می یابند.

 

 

  • صرفه جویی در وقت

به دلیل وجود الگوهای هدایت شده، زمان جراحی و دوره بهبود ایمپلنت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد ( جراحی بیش از 30 دقیقه طول نمی کشد). همچنین، با برنامه ریزی مناسب و دقیق، زمان ساخت پروتزها نیز کاهش می یابد، که باعث کاهش زمان انتظار در هنگام استفاده از روکش های موقت می شود.

  • افزایش قابلیت پیش بینی جراحی

جراحی هدایت شده این امکان را می دهد که هر مرحله از عمل جراحی تصویر سازی شود و فرآیند جراحی  تا حد زیادی پیش بینی می شود که به ایمن ‌تر شدن درمان کمک می ‌کند و خطرات عوارض را هم در طول جراحی و هم در طول دوره نقاهت کاهش می‌دهد.

  • سایر مزایا

جراحی هدایت شونده در مقایسه با هزینه لیفت سینوس یا افزایش استخوان، ارزان تر است. علاوه بر این، خطر رد ایمپلنت دندان به دلیل کاشت نامناسب را به حداقل می‌رساند، به این معنی که ایمپلنت دندانی کاشته شده با استفاده از قالب جراحی  دوام بیشتری دارد. ( بالای 15 سال).

 

 

 

جمع بندی

ایمپلنت های دندانی به جزئیات و دقت خیلی زیادتر از حد معمولی نیاز دارند. فناوری جدید جراحی هدایت شونده (X Guide ) توانایی متخصصین را برای برنامه ریزی و قرار دادن ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته افزایش می دهند. راهنمای X که توسط  سازمان FDA تأیید شده است، به دلیل نرم ‌افزار برنامه ‌ریزی  پیشرفته با راهنمایی دقیق در حین جراحی، بسیار موثر واقع شده است. دستورالعمل‌های این برنامه به جراحان دهان و دندان این فرصت را می دهد که کاشت ایمپلنت های دندانی شما را با دقت بیشتری نسبت به قبل انجام دهند.

مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه مجهز به پیشرفته ترین ابزار دندانپزشکی و ارائه تکنیک های روز دنیا برای کاشت دائمی دندان های شما می باشد. اگر شما یک یا چند تا از دندان های خود را از دست داده اید می توانید با خیال راحت از نتیجه کاشت دندان خود در این مرکز مطمئن باشید.

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان در رشت و تهران ارائه دهنده انواع روش ها و تکنیک های کاشت دائمی دندان و ایمپلنت مانند ایمپلنت فوری ، ایمپلنت یک روزه ، ایمپلنت all on 4 در محیطی مجهز به پیشرفته ترین امکانات و تکنیک های روز دنیا در زمینه تخصصی کاشت دندان و جراحی لثه می باشد. شما میتوانید برای دریافت وقت ویزیت با مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر ارش غفوری تماس و یا از طریق بخش مشاوره آنلاین ایمپلنت با ما در تماس باشید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر