ایمپلنت دندانروش کاشت ایمپلنت توسط دکتر آرش غفوری

ایمپلنت، یکی از روش های جایگزین کردن دندان طبیعی است ،  که از بین رفته اند و یا تخریب شده اند و به خاطر مزایایی که دارد این روزها مورد توجه بیشتر افراد می باشد. ایمپلنت، مجموعه ای از پیچ و روکش دندانی است که با انجام مراحل خاص در دهان و استخوان فک نصب می شود. ایمپلنت، انواع مختلفی دارد و با توجه به جنس آن دارای طول عمر متفاوتی است. ایمپلنت، با اینکه بهترین روش جایگزینی دندان است ولی به دلیل قیمت بالایی که دارد استفاده از آن برای اقشار کم درآمد مشکل می باشد. پایه ایمپلنت به دلیل اینکه کاملا به استخوان فک جوش بخورد در حدود دو یا سه ماه زمان می برد. کسانی که برای کاشت ایمپلنت اقدام می کنند باید دهان سالم و بدون عفونت داشته باشند و کیفیت استخوان، در کاشت ایمپلنت اهمیت زیادی دارد. در ادامه با انواع روش های کاشت ایمپلنت دندان آشنا میشویم ، پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کاشت ایمپلنت یک مرحله ای

در روش کاشت ایمپلنت یک مرحله ای، ابتدا یک پایه ایمپلنت بلند را در استخوان فک جا گذاری می کنند و بعد محل قرار گیری آن را کاملا بخیه می زنند. در این مرحله پایه ایمپلنت کاملا قابل مشاهده است و بعد از گذشت دو روز، روکش موقت را روی آن قرار می دهند. پس از گذشت دو یا سه ماه که کاملا پایه ایمپلنت به استخوان فک متصل شد تاج دندان دائمی را روی آن قرار می دهند. روش کاشت ایمپلنت تک مرحله ای خیلی نسبت به روش های دیگر مثل: روش کاشت ایمپلنت دو مرحله ای سریع تر انجام می شود و برای کسانی که دندان جلویی خود را از دست دادند بهترین گزینه می باشد. روش کاشت ایمپلنت یک مرحله ای برای افراد سیگاری و کسانی که عفونت دهانی دارند قابل اجرا نیست.

کاشت ایمپلنت دو مرحله ای

ایمپلنت دو مرحله ای همانطوری که از نام آن مشخص است در دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول پایه ایمپلنت را درون استخوان فک جا گذاری می کنند و بخیه می زنند تا کاملا جوش بخورد. به وسیله لثه روی ایمپلنت را کاملا می پوشانند. اگر کاشت ایمپلنت در فک بالا باشد شش ماه زمان نیاز است که پایه ایمپلنت کاملا جوش بخورد و اگر کاشت ایمپلنت در فک پایین باشد سه ماه زمان می برد تا پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش بخورد. بعد از گذشت این مدت، دندان پزشک لثه روی ایمپلنت را باز می کند و تاج دندان را به آن متصل می کند. در کاشت ایمپلنت دو مرحله ای، تراکم استخوان و سلامت دهان اهمیت بالایی دارد.

 

 

 

کاشت ایمپلنت فوری

کاشت ایمپلنت فوری، نسبت به بقیه روش های خیلی سریع تر انجام می شود به مدت زمان خیلی کمی نیاز دارد. برای کسانی که می خواهند خیلی سریع کاشت ایمپلنت انجام دهند این روش بهترین گزینه می باشد. در کاشت ایمپلنت فوری، بعد از سر شدن کامل لثه، پایه ایمپلنت را درون استخوان فک جا گذاری می کنند و بعد تاج دندان موقت را روی آن قرار می دهند. بعد از گذشت مدتی که پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش خورد، روکش دائم را روی آن قرار می دهند. برای کسانی که دارای استخوان فک تحلیل رفته هستند این کاشت امکان پذیر نمی باشد. کاشت ایمپلنت فوری برای کسانی که دارای عفونت دهانی هستند مناسب نمی باشد و ایجاد مشکل می کند.

کاشت ایمپلنت فرو رونده

این روش از کاشت ایمپلنت، جزو روش های رایج است که به شکل های گوناگونی انجام می شود. در کاشت ایمپلنت فرو رونده، پایه ایمپلنت روی استخوان فک متصل می شود و بعد روکش دندان روی آن قرار می گیرد. کاشت ایمپلنت فرونده بهترین گزینه برای کسانی می باشد که دندان مصنوعی دارند. در کاشت ایمپلنت فرو رونده می توان چند دندان را روی یک پایه ایمپلنت جا گذاری کرد. کاشت ایمپلنت فرو رونده یکی از بهترین روش های کاشت ایمپلنت است که در بین بیماران محبوبیت زیادی دارد.

کاشت ایمپلنت ساب پریو استیل

در کاشت ایمپلنت ساب پریو استیل، پایه ایمپلنت را روی استخوان فک و درون بافت لثه قرار می دهند به صورتی که پایه کاشت ایمپلنت از لثه بیرون زده است. بعد روکش موقت دندان را به قسمتی از پایه کاشت ایمپلنت متصل می کنند. از روش کاشت ایمپلنت ساب پریو استیل بیشتر برای کاشت یک مرحله ای استفاده می شود. کاشت ایمپلنت ساب پریو استیل که برای کسانی که دندان مصنوعی دارند بهترین گزینه می باشد. ارتفاع استخوان فک، در این روش کاشت اهمیت بالایی دارد و برای کسانی که استخوان فک آن ها ارتفاع کمی دارد قابل استفاده نیست.

فواید کاشت ایمپلنت

با کاشت ایمپلنت می توان دندان های زیبایی داشت که ظاهر کاملا طبیعی دارند. همچنین در کاشت ایمپلنت، می توان از آسیب دیدگی استخوان فک و دندان های کناری نیز جلوگیری کرد. کاشت ایمپلنت، احتیاج به مراقبت خاصی ندارد و نگهداری از آن راحت می باشد. ایمپلنت های دندانی طوری طراحی شدند که در صحبت کردن فرد هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند و به راحتی دندان های طبیعی هستند. یکی از بهترین فواید کاشت ایمپلنت این است که از نحلیل رفتن لثه جلوگیری می کند. در حالی که دندان های مصنوعی باعث می شوند که بعد از مدتی لثه تحلیل رود. با اینکه هزینه کاشت ایمپلنت بالا می باشد ولی به دلیل داشتن طول درمان بلند مدت می توان هزینه آن را در چند مرحله پرداخت کرد.

نکات مراقبی بعد از کاشت ایمپلنت

بهتر است تا 24 از خوردن غذاهای داغ و سفت خوداری کنید. سعی کنید غذاهای مایع و رقیق بخورید تا فشاری روی ایمپلنت وارد نشود. به مدت سه روز باید ناحیه کاشت ایمپلنت را کاملا مسواک بزنید و از نخ های مخصوص این کار استفاده کنید.  به کار بردن دهان شوییه هایی که بدون الکل هستند باعث می شود تا دچار عفونت دهانی نشوید. سیگار یکی از مواردی است که تا چند هفته باید از آن خودداری کنید. برای هر گونه درد و خونریزی باید به پزشک خود مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنید. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کرد این است که نباید برای خوردن نوشیدنی ها از نی استفاده کرد زیرا این کار باعث ایجاد خونریزی می کند.

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق مشاوره آنلاین ایمپلنت در وبسایت مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری در ارتباط باشید. همچنین از طریق بخش نظرات مراجعین از تجربه مردم در مورد ایمپلنت در این مرکز اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر