ایمپلنت دندانروش های مختلف کاشت ایمپلنت دندان

اگر شما یکی از کاندیدای کاشت دائمی دندان هستید بهتر است برای آشنایی بیشتر با انواع کاشت ایمپلنت دندان آشنا شوید.

همه افرادی که دندان های خود را از دست می دهند علاوه بر اینکه در خوردن و جویدن غذا دچار مشکل می شوند معمولا اعتماد به نفس خود را برای لبخند زدن یا صحبت کردن از دست می دهند. دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان به شما این اطمینان را می دهد که کاشت ایمپلنت های دندانی یک راه حل کامل و کافی را برای جایگزینی دندان های از دست رفته در اختیار بیمار قرار می دهند.

بهتر است بدانید که ایمپلنت های دندانی فقط شامل پروتز نیستند، بلکه جایگزینی دندان را از ریشه تا پروتز تشکیل می دهند. ریشه مصنوعی عملکرد طبیعی دندان را پشتیبانی می کند و به دلیل جویدن راحت غذا موجب تحریک و حفظ استخوان فک و جلوگیری از تحلیل استخوان می شوند.

 

 

 

انواع ایمپلنت های دندانی

روش های مختلفی برای کاشت ایمپلنت وجود دارد و به طور کلی انواع مختلف آن معمولا در یکی از دو دسته زیر قرار می گیرند.

 

ایمپلنت های آندوستال

آندوستال رایج ترین نوع ایمپلنت دندانی است. این نوع از ایمپلنت ها در بعضی موارد به عنوان جایگزینی مناسب برای بریج یا پروتز متحرک استفاده می شوند. ایمپلنت های اندوستال در انواع مختلف پیچی، صاف یا تیغه ای هستند. متخصص ایمپلنت دندان با توجه به پروتز (دندان مصنوعی) نوع مناسب ایمپلنت دندانی را انتخاب می کند. ایمپلنت‌ های اندوستال انتخابی ایمن، موثر و محبوب‌ هستند که امروزه برای کاشت دائمی دندان های از دست رفته استفاده می شوند.

 

نحوه ارائه روش ایمپلنت اندوستال

در ابتدا استخوان فک برای کاشت پیچ تیتانیومی سوراخ می شود. این پیچ تیتانیومی به عنوان یک ریشه مصنوعی عمل می کند. برای تکمیل فرایند درمان باید یک بازه زمانی مشخصی بگذرد (چند ماه) تا بافت نرم و استخوان اطراف ریشه بهبود یابد. ایمپلنت‌های اندوستال دارای ماندگاری و طبیعی ترین روش های کاشت دائمی دندان شناخته شده اند. برای کاشت پیچ تیتانیومی درون استخوان فک نیاز به تراکم کافی استخوان دارید. ممکن است به طور طبیعی یا به دلیل ضربه یا بیماری استخوان فک ضعیفی داشته باشید که در این مورد، ایمپلنت ساب پریوستال ممکن است یک گزینه انتخابی دیگر باشد.

 

 

 

ایمپلنت های ساب پریوستال:

این نوع از ایمپلنت ها برای استخوان های فک ضعیف و تراکم پایین استفاده می شود. امروزه به ندرت از ایمپلنت های ساب پریوستال استفاده می شود. ارائه آنها به این صورت است که روی استخوان فک در داخل بافت لثه قرار می گیرند و پست فلزی ایمپلنت از طریق لثه از پروتز پشتیبانی می کند.

روند کلی درمان ایمپلنت های ساب پریوستال، در دو نوبت انجام می شود و معمولا پروسه درمانی بسیار کوتاه تری نسبت به ایمپلنت اندوستئال دارند. همچنین ایمپلنت های ساب پریوستئال از پایداری خوبی برخوردار نیستند زیرا ایمپلنت داخل استخوان فک کاشته نمی شود بلکه در بالای استخوان قرار می گیرد و فقط توسط بافت نرم در جای خود نگه داشته می شود. البته باز هم نسبت به پروتزهای بدون ایمپلنت پشتیبانی بیشتری دارند، و نسبت به سیستم ایمپلنت کامل اندوستال پشتیبانی و ثبات کمتری دارند.

 

ایمپلنت های زیگوماتیک

ایمپلنت زیگوماتیک یکی از پیچیده ترین روش های کاشت دندان است و در عین حال کمیاب ترین نوع آنها می باشد. زمانی که استخوان فک کافی برای ایمپلنت اندوستال وجود نداشته باشد از ایمپلنت زیگوماتیک استفاده می شود. این نوع ایمپلنت ها به جای استخوان فک در استخوان گونه کاشته می شوند.

اگر به دلایل مختلف از جمله بیماری لثه یا ضربه ناشی از حادثه استخوان فک نتواند از ایمپلنت پشتیبانی کند و ارائه ایمپلنت زیگوماتیک هم غیرممکن باشد، متخصص ایمپلنت دندان ممکن است جایگزین های دیگری را پیشنهاد دهد:

 

تقویت استخوان (Bone augmentation)

در این روش از مواد افزودنی استخوانی و فاکتورهای رشد برای تقویت استخوان استفاده می‌شود.

 

 

لیفت سینوس ( Sinus lift )

در این روش با افزودن استخوان در زیر سینوس به تقویت استخوان ‌ها در قسمت انتهایی فک بالا پرداخته می‌شود.

 

تقویت فک (Ridge expansion )

چنانچه فک برای کاشت ایمپلنت به اندازه کافی پهن نباشد، با استفاده از پیوند استخوان می‌توان آن را تقویت کرد.

 

ایمپلنت یک مرحله ای و دو مرحله ای چیست؟

 

ایمپلنت یک مرحله ‌ای:

در ایمپلنت یک مرحله ‌ای، پایه ایمپلنت ( ریشه مصنوعی ) داخل استخوان فک قرار می گیرد و قسمتی از آن از بافت لثه بیرون می‌ ماند. پس از بهبودی کامل دیگر نیازی به جراحی مجدد برای گذاشتن تاج دندان روی ریشه نیست، به این معنا که ایمپلنت و اباتمنت ( اتصال دهند برای نصب پروتز یا همان تاج دندان بر روی فیکسچر) در یک مرحله نصب می ‌گردد. از معایب این روش نسبت به روش دو مرحله ای می ‌توان به آسیب پذیر بودن آن نسبت به فشار های داخلی اشاره نمود، به همین دلیل باید به درستی و با احتیاط انجام شود تا مشکل و اختلال در فرآیند درمان و بهبود رخ ندهد.

 

 

ایمپلنت دو مرحله ‌ای:

ایمپلنت دو مرحله ای یکی از رایج‌ ترین نوع ایمپلنت دندان است. پایه ایمپلنت داخل استخوان فک و زیر بافت لثه کاشته می شود، سپس بافت لثه بریده شده بخیه زده می شود تا از فشار در هنگام بهبود و التیام نواحی اطراف استخوان فک جلوگیری شود. پس از اتمام دوره بهبودی جراحی اول، جراحی دوم انجام می‌شود، در این جراحی تاج دندان و ایمپلنت متصل می شوند.

 

جمع بندی

ایمپلنت های دندان در اندازه ها، طول ‌ها و همچنین انواع مختلف وجود دارند. دندانپزشک متخصص ایمپلنت دندان، با توجه به موقعیت دندان‌ ها ایمپلنت مناسب را برای کاشت دائمی دندان تعیین می کنند. پیچ تیانیومی ایمپلنت که درون لثه و استخوان فک قرار می گیرد حکم ریشه دندان را برای نگه داری پروتزها دارند.

البته کاشت دائمی دندان علاوه بر مزایای زیادی که دارد روش درمانی پیچیده و پرهزینه ای می باشد. به همین دلیل تیم تخصصی ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان به مدیریت دکتر آرش غفوری به شما کاربران عزیز توصیه می کند کاشت دندان دائمی خود را حتما نزد یک متخصص ایمپلنت با تجربه و ماهر انجام دهید. البته نوع ارائه کاشت ایمپلنت دندان در افراد و موقعیت های دندانی مختلف متفاوت است و متخصص ایمپلنت باید قبل از ارائه این روش، معاینه و بررسی های لازم را با دقت کافی انجام دهد.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر