اطلاعات عمومی دندانروکش دندانفیشور سیلانت

فیشور سیلانت های دندانی لایه های نازک هستند که روی سطوح دندان هایی که غذا توسط آنها جویده می شوند قرار داده می شوند و از آنها در برابر  پوسیدگی دندان محافظت می کنند. روش اعمال کردن سیلانت ها روی دندان ها یک روش سریع و بدون درد است و توسط دندانپزشک انجام می شود.

معمولا سیلانت روی شیارهای  دندان های آسیاب پشتی استفاده می شود. این شیار ها بهترین مکان برای ایجاد حفره و پوسیدگی در دندان ها هستند. فیشور سیلانت ها مواد رزین کامپوزیت سفید یا شفاف و بی رنگ هستند که شبیه پرکننده های سفید دندان هستند. سیلانت ها در برابر باکتری هایی که می توانند باعث ایجاد پلاک در دندان ها شوند به صورت مانع و محافظ عمل می کنند و در کل برای جلوگیری از پوسیدگی دندان طراحی شده اند.

حالا می خواهیم بدانیم چه زمانی به فیشورسیلانت نیاز داریم؟

اگر دندان های شما دارای شیارها یا حفره های بزرگی باشد ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند که از فیشور سیلانت استفاده کنید. البته شما می توانید با دندانپزشک خود در مورد ضروری بودن یا نبودن آنها مشورت کنید چون ممکن است همه دندان های دارای شیار به سیلانت نیاز نداشته باشند.

روند انجام فیشور سیلانت به چه صورت است؟

همانطور که گفتیم انجام روش  فیشورسیلانت یک روش سریع و بدون درد است و معمولاً برای هر دندان فقط چند دقیقه طول می کشد و نسبت به پر کردن سوراخ و از بین بردن پوسیدگی دندان کار کمتری دارد. این روش نیازی به بی حسی ندارد و معمولاً در دندان سوراخی ایجاد نمی شود.

مراحل شیار بندی دندان توسط دندانپزشک به صورت زیر است:

  • سطح دندان  بطور کامل با استفاده از ابزارهای مخصوص توسط دندان پزشک یا متخصص بهداشت دهان تمیز می شود.
  • دندان را با آب شستشو می دهند و خشک می کنند.
  • از یک محلول اسیدی برای چند ثانیه روی حفره ها و شیارهای سطح دندان استفاده می شود ، که می تواند در قرارگیری بهتر روکش بر روی دندان موثر باشد و سیلانت دندان بهتر به آن می چسبد.
  • پس از خشک شدن مجدد دندان، مواد سیلانت دندان را روی دندان قرار می دهند.
  • فیشور سیلانت دندان با استفاده از یک پرتو مخصوص سفت می شود. گاهی اوقات از سیلانت دندان دو قسمتی استفاده میشود که نیازی به استفاده از پرتو برای سفت کردن آن نیست.
  • زمانی که مواد سیلانت دندان سفت شد، تبدیل به یک روکش صاف پلاستیکی می شود و فرد می تواند به راحتی غذاها را بجوید.

بعد از انجام سیلانت دندان چه  اقداماتی لازم است؟

دندان ها را باید طبق روال همیشه تمیز کنید و بهداشت اصولی را رعایت کنید. سیلانت ها باعث می شوند که تمیز کردن دندان ها آسان تر شوند چون مسواک به تمام سطوح دندان می رسد.

در بعضی موارد ممکن است سیلانت ها بیوفتند معمولا بعد از 6 ماه این اتفاق میوفتد. بنابراین بهتر است به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا آنها بتوانند از سالم بودن سیلانت به عنوان بخشی از معاینه ی روتین دندانپزشکی مطمئن شوند. سیلانت ها می توانند بعد از مدتی فرسوده شوند و نیاز به انجام مجدد وجود داشته باشد.

عوارض سیلانت ها

  • فرسوده شدن یا افتادن سیلانت ها به مرور زمان
  • برای این که قرار دادن سیلانت به خوبی انجام شود، دندان باید کاملا بدون بزاق باشد به همین دلیل برای کودکان و دندان های کوچکی که مقدار زیادی بزاق دارند، بسیار مشکل است.
  • بیشتر سیلانت ها بیش از ۵ سال ماندگاری دارند.
  • یکی از مشکلات سیلانت ها این است که ممکن است قسمتی از سیلانت ها از دندان جدا شود و بخشی روی دندان باقی بماند و روی دندان را به خوبی پوشش ندهد در این حالت دندان ممکن است دچار پوسیدگی شود و نیاز به پر کردن دندان باشد.

فواید فیشور سیلانت دندان چیست؟

  • پیشگیریِ 30 تا 70 درصدی از پوسیدگی دندان
  • معکوس شدن مراحل اولیه پوسیدگی دندان
  • محافظت از دندان های دائمی تازه در آمده ی کودکان
  • جلوگیری از نیاز به پرکردن دندان در دوران کودکی
  • قرارگیری راحت و آسان بر روی دندان ها
  • سیلانت ها روشی ساده و موثر برای کاهش پوسیدگی دندان هستند و نسبت به فلوراید موجود در آب و خمیردندان بیشتر از پوسیدگی محافظت می کنند. فلوراید موجود در آب و خمیر دندان و حتی برس مسواک هم به راحتی به شیارها یا حفره های عمیق دندان نمی رسد.

آیا فیشور سیلانت دندان جایگزین دارد؟

وارنیش فلوراید را می توان توسط دندانپزشک به جای فیشور سیلانت بر روی دندان ها اعمال کرد.  وارنیش های فلوراید بیشتر در کودکان خردسال که در معرض خطر بالای پوسیدگی هستند استفاده می شود. دو تا چهار بار در سال اینکار انجام می شود.

جمع بندی

طبق نظرات دندانپزشکان و متخصصان از جمله دکتر آرش غفوری بهترین زمان برای انجام فیشورسیلانت دندان بازه سنی ۶ تا 7 سال برای دندان های اول و بازه ۱۲ تا ۱۳ سال برای دندان های دوم می باشد.

همچنین فیشور سیلانت در صورتی انجام می شود که دندان لق نباشد و بدون پوسیدگی باشد و کمتراز ۴ سال از رویش آن گذشته باشد. دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراحی لثه در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت بعد از گذراندن سالها دوره های آموزشی و تخصصی در زمینه ی دندانپزشکی و کسب تجربه در سالهای ارائه ی خدمات تخصصی دندانپزشکی خود می تواند بهترین و مناسب ترین راهکار های درمانی لازم را برای مراجعین خود راهنمایی و ارائه دهد.

 

 
امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر