ایمپلنت دنداناوردنچر

اوردنچر یا دندان مصنوعی متحرک مبتنی بر ایمپلنت، نوعی پروتز متحرک برای رفع مشکل بی دندانی در سطح وسیع در بیماران است. در واقع این روش درمانی، در راستای حل مشکلاتی همچون لقی و یا بیرون افتادگی دندانهای مصنوعی در هنگام صحبت، غذا خوردن و … به وجود آمده است و می تواند، بسیاری از مشکلاتی که در افراد سالمند دارای دندان مصنوعی، دیده می شود را مرتفع کند. اوردنچر ها در مسیر درمان بیماران، به آنها کمک می کند که کیفیت زندگی خود را بهبود بخشیده و دوباره حس داشتن دندانهایی طبیعی را تجربه نمایند.

 

مرکز تخصصی ایمپلنت در رشت

اوردنچر چیست؟

اوردنچر در واقع روشی بر پایه ایمپلنت دندان است، که بیمار به کمک آن می تواند مشکلات ناشی از بی دندانی در فک بالا و پایین خود را حل کند. در واقع در این روش به واسطه استفاده از ایمپلنت در فک بیمار، دست دندان مصنوعی ساخته شده برای بیمار، در جای خود محکم می ماند و مشکلات دست دندان های مصنوعی قدیمی؛ همچون سفتی دندان، شلی دندان، لقی دندان، بیرون افتادگی ناگهانی آن از دهان، شکستگی دست دندان به واسطه عدم تناسب با وضعیت فک بیمار، تحلیل رفتن استخوان فک بیمار به واسطه استفاده از دست دندان مصنوعی سنتی و … در این افراد دیده نخواهد شد.
همچنین این روش، نسبت به روش ساخت پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت برای بیمار دچار بی دندانی وسیع؛ روشی کم هزینه تر، سریع تر و بدون دردسر شناخته می شود و به همین دلیل امروزه اکثر دندانپزشکان استفاده از این روش را به بیماران دچار بی دندانی توصیه می کنند و این روش تقریبا محبوبیت زیادی را در بین بیماران استفاده کننده از آن، پیدا کرده است.

اوردنچر

اوردنچر

درمان اوردنچر چگونه انجام می شود؟

قبل از ارائه توضیحات لازم در مورد روش درمان اوردنچر، لازم است بدانید که برای استفاده از این روش دو پیش شرط مهم و اساسی مد نظر دندانپزشک خواهد بود.
اولین و مهمترین پیش شرط برای استفاده از این روش، وقوع بی دندانی وسیع در یک و یا هر دو فک بیمار است. در واقع این روش برای افراد سالمندی که اکثر دندانهای خود را از دست داده و دندانهای باقی مانده بی استفاده ای دارند، و نیاز به وجود دست دندان مصنوعی در آنها احساس می شود، کاربرد دارد.
پیش شرط بعدی برای استفاده از این روش، وجود استخوان فک کافی در بیمار است. البته در صورت عدم وجود میزان کافی استخوان در فک بیمار، همواره روشهای پیوند استخوان فک، می تواند برای دندانپزشک و بیمار راهگشا بوده و این مشکل در واقع پیش شرطی مهم و در صورت عدم وجود، قابل حل محسوب می شود.
در این روش که شباهت بسیاری به روش All On 4 دارد، پس از پاکسازی فک بیمار از دندانهای بی استفاده باقی مانده و انجام درمانهای لازم، بسته به وضعیت فک بیمار تعداد مشخصی ایمپلنت در فک بیمار کاشته شده و سپس اوردنچر یا دست دندان مصنوعی ساخته شده برای بیمار روی آن قرار می گیرد. در این درمان بیمار به حدود 2 الی 4 هفته زمان نیاز دارد تا به پروتز خود عادت کرده و اوردنچر بیمار در جای خود به طور کامل قرار بگیرد.
در این درمان معمولا از تعداد کمی پایه ایمپلنت، بین یک تا نهایتا 8 پایه ایمپلنت، در فک بیمار استفاده می شود و به همین دلیل این درمان به نسبت درمان پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت کم هزینه تر و سریعتر خواهد بود.

انواع اوردنچر

انواع اوردنچر

انواع اوردنچر

اوردنچر ها بسته به نوع پایه ی خود و نحوه قرار گیری در فک بیمار، به سه دسته تقسیم می شوند. این سه دسته، به اختصار عبارتند از:
اوردنچر مبتنی بر بافت لثه: در این روش پس از جایگذاری ایمپلنت ها، پروتز متحرک مستقیما روی بافت لثه قرار می گیرد. این پروتز شبیه ترین پروتز به دندان مصنوعی سنتی است.
اوردنچر مبتنی بر ایمپلنت و بافت لثه: در این روش دو ایمپلنت کاشته شده در فک، در محل دندانهای نیش و یا آسیا قرار گرفته و با یک میله به یکدیگر متصل شده و پروتز دندانی بیمار پس از سوار شدن روی این دو ایمپلنت روی لثه قرار میگیرد.
اوردنچر مبتنی بر ایمپلنت: در این روش پروتز دندانی مد نظر تنها بر روی ایمپلنت های کاشته شده در فک بیمار قرار می گیرند. در واقع پروتز مورد نظر با استفاده از ضمائم تعبیه شده بر روی خود با زائده های مگنتی مخصوص جایگذاری شده روی ایمپلنت، مطابقت داده شده و روی آن سوار می شود.

انواع اوردنچر

انواع اوردنچر

مزایا و معایب استفاده از روش اوردنچر

همانطور که پیشتر گفته شد روش اوردنچر، امروزه به عنوان یکی از محبوب ترین روشها در درمان بی دندانی وسیع، مورد قبول دندانپزشکان و بیماران بی شماری که از این روش استفاده کرده اند، قرار دارد. اما این محبوبیت لزوما نمی تواند به عنوان عامل تصمیم گیری نهایی برای بیماران جدید باشد. در واقع در مورد بیماران جدیدی که با روشهای متفاوت پیش روی خود مواجه هستند، آشنایی با مزایا و معایب این روش، می تواند بسیار کمک کننده باشد. بدین منظور، ما در اینجا قصد داریم به اختصار مهمترین مزایا و معایب این روش درمانی را برشماریم، تا در انتخاب این روش درمانی، برای بیماران جدید، یاری رسان باشیم.

مزایای درمان اوردنچر

  • حل مشکلات مرسوم دست دندانهای سنتی از قبیل؛ شلی، لقی، شکستگی، بیرون افتادگی ناگهانی و …
  • جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان فک بیمار
  • کمک به جویدن و هضم بهتر غذا در بیمار
  • بهداشت بهتر دهان و دندان
  • امکان خارج کردن پروتز از دهان در زمان مورد نیاز
  • حفظ ساختار چهره بیمار به واسطه جلوگیری از تحلیل استخوان فک
  • هزینه کمتر نسبت به پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت
  • طول عمر و دوام طولانی مدت پروتز

معایب درمان اوردنچر

  • نیاز به مراقبت خاص
  • حرکت پروتز در دهان بیمار در موارد بسیار خاص و نادر
  • نیاز به ترمیم در فواصل معین به علت ساییدگی های ضمائم آن، بخصوص در صورتی که پروتز با زائده های مگنتی به ایمپلنت متصل شده باشد.
  • ایجاد مشکلات مرسوم ناشی از کاشت ایمپلنت در استخوان فک
  • نیاز به فضای بیشتر بین لثه درگیر در عمل جویدن یا اکلوزال
  • امکان تحلیل رفتگی در استخوان خلفی بخصوص زمانی که از اوردنچر مبتنی بر ایمپلنت در درمان بیمار بهره برده شده باشد.

مرکز تخصصی ایمپلنت رشت

درباره دکتر آرش غفوری

  • متخصص جراحی لثه و ایمپلنت
  • فارغ التحصیل از دانشگاه شهید بهشتی تهران
  • استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
  • مدیر سابق گروه تخصصی پریودانتیکس دانشگاه گیلان
امتیاز این مطلب

2 دیدگاه

    • دست دندانها ممکن است باعث زخم لثه و یا هنگام غذا خوردن و حرف زدن از دهان خارج شوند که از مهمترین معایب اوردنچرها یا دست دندانها هستند همچنین باعث تحلیل لثه میشوند…ولی ایمپلنتها به جهت اینکه در جای دندان از دست رفته کاشته میشوند از تحلیل استخوان لثه جلوگیری میکنند…همچنیین مشکلات استفاده از اوردنچرها را که ذکر شد ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر