ایمپلنت دندانمراحل ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان و زمانبندی شروع تا درمان و بهبود کامل آن، شامل بخش های مختلفی است. مراحل آغازین ایمپلنت دندان نیز مانند بسیاری از مشکلات دندان باید با مراجعه به بهترین دندانپزشک رشت ،آغاز شود.

مراحل ایمپلنت دندان چقدر زمان می برد

یکی از روش های ساده جایگزین کردن دندان های طبیعی، ایمپلنت است. ایمپلنت با روکش سرامیکی و ریشه ای از جنس تیتانیوم طی مراحل مختلفی دراستخوان فک و لثه افراد جاگذاری می شود. مراحل ایمپلنت دندان برای افراد مختلف متفاوت است و بستگی به شرایط سلامت بیمار دارد. انجام پیوند استخوان برای فک و کشیدن دندان باعث افزایش طول درمان می شود. در حالت کلی مراحل ایمپلنت دندان بین 4 تا 8 ماه زمان می برد.

ایمپلنت پروتز دندانی در زمان کمتری انجام می شود و معمولا بین چندین هفته زمان نیاز دارد. مرحله اول ایمپلنت یعنی بررسی و ارزیابی وضعیت استخوان فک و دهان بیماری توسط متخصص ایمپلنت که نیاز به عکس سی تی اسکن دارد بین 2 تا 6 روز طول میکشد.

مرحله دوم ایمپلنت که شامل  کاشتن پایه ایمپلنت در استخوان فک می باشد در یک جلسه یک ساعته انجام می گیرد و زمان بهبودی آن 3 تا 6 ماه می باشد. البته نا گفته نماند ایمپلنت های فوری در مدت زمان خیلی سریع تری انجام می شود.

این زمان ها برای ایمپلنت های سنتی می باشد. مرحله سوم ایمپلنت که متصل کردن تاج دندان به ریشه می باشد بین یک تا دو هفته زمان نیاز دارد. این مرحله به این صورت است که دندان های طبیعی بیمار کاملا از نظر رنگ و ساختار بررسی می شوند و متناسب با آن ها تاج دندان جدید ساخته می شود که از نظر رنگی با دیگر دندان ها کاملا هماهنگ است.

 

مدت زمان مراحل ایمپلنت دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از سوالاتی که برای همه افرادی که قصد انجام ایمپلنت را دارند مطرح است مدت زمان مراحل ایمپلنت دندان است. عواملی متعددی بر روی مراحل ایمپلنت دندان تاثیر گذار است. مدت زمان برای افرادی که تعداد زیادی دندان ندارند نسبت به افرادی که فقط یک دندان از دست دادند خیلی بیشتر می باشد. کاشت پایه ایمپلنت در فک پایین 3 ماه و در فک بالا 5 ماه زمان می برد و عواملی مثل تراکم استخوان کم و انجام پیوند استخوان در مدت زمان مراحل ایمپلنت دندان موثر است.

علاوه بر این ها بیمارانی که تراکم استخوان خوبی دارند می توانند از ایمپلنت فوری استفاده کنند که مراحل آن در مدت زمان خیلی کمی انجام می شود.

همچنین مراحل ایمپلنت دندان به سلامت کلی بیمار نیز بستگی دارد. افرادی که بیماری هایی مثل دیابت و بیماری خاص دارند به مدت زمان بیشتری برای این کار نیاز دارند. مراقبت درست و رعایت بهداشت دهان بعد از کاشت ریشه نیز از عوامل موثر محسوب می شود.

استفاده از داروهای خاص، پیگیری منظم جلسات درمانی و مهارت و تجربه متخصص ایمپلنت از دیگر عوامل موثر می باشد. خوردن غذاهای نرم و سرد، نکشیدن سیگار و نخوردن مشروبات الکی می تواند کمک زیادی به بهبودی سریع درمان کند. مدت زمان مراحل ایمپلنت دندان به عواملی که در بالا به آن اشاره شده بستگی دارد و در آخر فقط یک ایمپلنتولوژیست ماهر و با تجربه می تواند یک ایمپلنت موفق انجام دهد.

بنابراین مراحل ایمپلنت ، صرفا به کاشت دندان مصنوعی که به اشتباه بین عموم با عنوان ایمپلنت شناخته میشود، خلاصه نمیشود. مراحل ایمپلنت شامل موارد زیر میشوند؛

قدم اول: معاینه و تصمیم گیری توسط دندانپزشک متخصص ایمپلنت

اگر مراجعه به بهترین دندانپزشک متخصص ایمپلنت گیلان را گام اول مراحل ایمپلنت بدانیم،‌ میتوان معاینه توسط دندانپزشک را قدم دوم جهت ادامه اجرا و یا عدم اجرای مراحل بعدی ایمپلنت عنوان کرد.
این معاینه، صرفا معاینه ای بالینی توسط دندانپزشک متخصص ایمپلنت نیست. بلکه وی باید فراتر از این موضوع رود و لازم است تا سایر موارد را مجددا بررسی نماید. برای این کار لازم است تا اطلاعات کلی مراجعین مانند موارد نام برده شده توسط بیمار به دندانپزشک متخصص ایمپلنت ارائه گردد.

بررسی سابقه بیماری مراجعه کننده

بررسی سابقه بیماری های مزمن و یا ژنتیکی مراجعین به بهترین کلینیک دندانپزشکی گیلان ،یکی از نکات مهم در معاینه و تصمیم گیری اجرای ایمپلنت خواهد بود.
از این دسته بیماری ها میتوان به بیماری های قلبی-عروقی، دیابت و نوع آن، هپاتیت ،HIV  و… اشاره نمود.

بررسی حساسیت های دارویی

حساسیت های داروئی یکی از موارد بسیار حیاتی در تمامی مراحل اجرا ایمپلنت محسوب میشوند. البته که این موضوع در سایر حوزه های پزشکی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه شناخت هر چه بهتر واکنش های بدن مراجعه کننده نسبت به داروهای مختلف،ضامن اجرای باکیفیت تر ایمپلنت خواهد بود. دارو های مورد استفاده در حال حاضر
استعمال سیگار و دخانیات اما لزوم پرسش مجدد آنها توسط بهترین دندانپزشک رشت نیز ، جهت اطمینان و آمادگی مراحل بعدی ایمپلنت وجود دارد.

پس از پاسخ به سوالات فوق ؛ نوبت دندانپزشک است تا با معاینه خارج دهانی، بهترین بودن خود را بعنوان متخصص ایمپلنت ، اثبات کند.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری

قدم دوم : معاینه خارج دهانی توسط بهترین دندانپزشک ایمپلنت گیلان

بنابراین موارد زیر را مورد بررسی قرار میدهد؛

  1. خط لبخند بیمار
  2. وجود قرینگی در دو طرف فک ها
  3. رابطه بینی با لب بالا Nasolabial fold
  4. وجود یا عدم وجود تورم و آسیب دیدگی فک ها
  5. میزان دیده شدن دندانها و لثه حین صحبت و لبخند
  6. وضعیت اسکلتال فک های بالا و  پایین نسبت به یکدیگر
  7. وضعیت چین و چروک های صورت و نسبت آن با سن بیمار
  8. ضایعات خارج دهانی مانند تبخال و …
  9. قدم سوم ؛ انجام معاینات داخل دهانی

بعد از بررسی موارد فوق نوبت به معاینات داخلی دهانی می رسد.

  1.  فاصله دندانها
  2. وضعیت سلامت لثه ها
  3. وسعت قسمت بی دندانی
  4. کام بیمار و موارد مرتبط به آن
  5. تعداد دندانهای خارج شده و علت آن
  6. وجود جرم و پلاک و ارزیابی بهداشت دهانی فرد
  7. بررسی لثه چسبده ناحیه و عرض استخوان باقی مانده در ناحیه
  8. تعیین سلامت دندانهای موجود و… تمامی از مراحل لازم برای داشتن ایمپلنت باکیفیت لازم خواهند بود.

با انجام مراحل قبلی، بهترین دندانپزشک گیلان اطلاعاتی مهم از وضعیت دهان و دندان و بهداشت آن بدست می آورد. اما نباید فراموش کرد که موضوع به همین جا ختم نمیشود و حتی میتوان گفت که تازه شروعی برای اجرای مراحل ایمپلنت است. چراکه با معاینه ای سطحی خارج یا داخل دهانی از جزئیات و وضع ریشه های دندان نیز اطلاع پیدا کرد.
بنابراین لازم است که بهترین دندانپزشک گیلان ،از وضعیت استخوان زیرین ناحیه بی دندان و ساختار آن جهت سایر مراحل ایمپلنت اطلاع یابد.

رادیوگرافی و تست های آزمایشگاهی OPG :

این تصویربرداری رادیوگرافی که تحت عنوان OPGنیز شناخته میشود، منبع خوبی برای ارزیابی وضعیت فک ها و دندان ها محسوب میشود. همچنین امکان مشاهده سایر ضایعات استخوانی در ناحیه جمجمه و مفصل های گیجگاهی نیز در OPG وجود دارد.
اطلاع کلی از وضعیت استخوان های این ناحیه در تمامی مراحل ایمپلنت کارایی خواهد داشت. بطور کلی OPG از وضعیت سه بعدی استخوان های ناحیه تصویری دو بعدی ارائه میدهد. اما ناگفته نماند که گاها ممکن است جهت اجرای مراحل ایمپلنت از تصویربرداری سه بعدی نیز کمک گرفته شود.
OPG و تصویر ارائه شده اغلب یاداور سیتی اسکن در پزشکی است. اما تفاوت در میزان اشعه دریافتی و دقت بالای OPG از وجه تمایزات این دو محسوب میشود. این رادیوگرافی تصویری در ابعاد واقعی را توسط کامپیوتر بازسازی می کند و می تواند در موارد خاص راهگشا باشد. اما قبل از ورود به مراحل بعدی ایمپلنت دندان لازم است؛

بعد ازمعاینه کامل دهان و دندان ها و بررسی رادیوگرافی های لازم  طرح درمانهای مناسب و مزایا و معایب هر روش درمانی به صورت شفاف توسط جراح توضیح داده می شود.
و بهترین روش درمان با همفکری مراجعین انتخاب می گردد.

 

قدم چهارم : کار گذاشتن پایه ایمپلنت

آیا میتوان بدون پیوند هم ایمپلنت را دریافت کرد؟
در برخی موارد به صلاح دید جراح میتوان با انتخاب سایز کوچکتر ایمپلنت یا استفاده از برخی تکنینک های پیشرفته بدون پیوند استخوان می توان ایمپلنت را در محل قرار داد.
قدم پنجم : مرحله ترمیم دندان ، یکی از مهم ترین مراحل بهبود ایمپلنت !
این مرحله را نباید ساده تلقی کرد، چراکه در زمانبندی مراحل ایمپلنت بسیار موثر خواهند بود. تا زمانی که ایمپلنت کاملا با بدن یکی نشده باشد نمی توان از آن به عنوان پایه استفاده نمود، بنابراین امکان انجام سایر مراحل وجود ندارد.
بنابراین باید در نظر داشت که این بازه زمانی اغلب بین 6 هفته تا چند ماه متفاوت است.

قدم ششم : ارسال اطلاعات ایمپلنت شما به لابراتوار برای ساخت دندان

پس از اطمینان از اجرای مراحل قبلی ایمپلنت ، اطلاعات قالبگیری دندان به لابراتوار ارسال میگردد. مدت زمان اجرای این مرحله ممکن است تا چندین جلسه از مراجعه به بهترین دندانپزشک گیلان زمان ببرد، چراکه الویت، کیفیت کار است. و تا این کیفیت به حاصل نشیند، دندانپزشکان متخصص گیلان در مجموعه دکتر غفوری ، آماده ارائه بهترین خدمات به شما عزیزانند.

قدم هفتم : تحویل دندان عاملی مهم در زمانبندی درمان ایمپلنت

حال که مراحل ترمیم و لابراتوار ایمپلنت به خوبی پیشرفته است دندان جدید در محل قرار داده می شود. شما میتوانید با اعتماد به نفس بیشتری لبخند بزنید و بجوید و زندگی کنید!

قدم هشتم : مراقبت های بعد از درمان ایمپلنت

پس از تحویل دندان نیاز به چک آپ دوره ای برای اطمینان از سلامت ایمپلنت و نیز رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت معمول ( مسواک – نخ دندان ) است. چک آپهای دوره ای از طرف پرسنل مطب به شما یادآوری می شود باید مهم تلقی شود.
بسادگی و تنها با تماس با ما بهترین مرکز تخصصی ایمپلنت گیلان تحت مدیریت دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت میتوانید سایر اطلاعاتی مراقبتی را نیز دریافت نمائید.

همچنین می توانید با مراجعه به صفحه مشاوره آنلاین ،‌ درخواست مشاوره خود را ارسال نمایید.

5/5 - (4 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. ایمپلنت نسبت به بقیه روش ها خیلی بهتره ولی تنها ایرادش اینه که قیمت بالایی داره و همه اقشار جامعه نمی تونن از اون استفاده کنند.

    • با سلام
      هزینه کاشت دندان به عوامل متعددی بستگی داره از جمله برند ایمپلنت مورد استفاده…تعداد ایمپلنت ها…نوع و روش کاشت ایمپلنت…مهارت و تخصص دندانپزشک… و متاسفانه به دلیل هزینه بالای واردات ایمپلنت و عدم تقبل بیمه معمولا هزینه بالایی داره.

    • با سلام
      معمولا زمان کاشت ایمپلنت هنگامی که استخوان فک دارای تراکم کافی باشد و عفونتی نداشته باشد همزمان با کشیدن دندان انجام میگیرد. و سپس بعد از گذشت 4 ماه روکش دندان نصب میشود و برای تمامی دندانها به همین صورت میباشد. با این تفاوت که برای دندانهای جلویی که نقش زیبایی دارند از ابتدا یک روکش موقت هم نصب میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر