ایمپلنت دندانپوسیدگی ایمپلنت

خیلی از بیمارانی که دندان خود را از دست داده اند و برای جایگزینی آنها به روش کاشت ایمپلنت دندان به تنها مرکز تخصصی ایمپلنت دندان در رشت نزد دکتر آرش غفوری مراجعه می کنند یکی از نگرانی ها و دغدغه های آنها پوسیدگی ایمپلنت دندان است. نگرانی و دغدغه افراد برای پوسیدگی ایمپلنت های دندانی انجام شده ی خود یک مورد طبیعی است. چون بیمار برای کاشت ایمپلنت دندان خود هزینه می کند و در حال سرمایه گذاری برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود می باشد و اگر بخواهد همان مشکلی را که با یک دندان طبیعی دارد در ایمپلنت دندان هم داشته باشد می تواند باعث نا امیدی و ضرر در انجام کاشت ایمپلنت دندان شود. دندان های طبیعی هر فردی یک سرمایه فوق العاده مهم او در زندگی شخصی می باشد، اگر دچار پوسیدگی شوند راه حل هایی مانند ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی وجود دارد که می تواند جای خالی را پر کند اما خب می دانیم که هیچ چیز به خوبی دندان طبیعی نمی شود.

تیم تخصصی ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان دکتر آرش غفوری در این مطلب سعی دارند یکی دیگر از دغدغه های دندانپزشکی شما کاربران عزیز را بر طرف کنند. با ما همراه باشید.

مهم ترین تفاوت ایمپلنت دندان با دندان ای طبیعی در چیست؟

کاشت ایمپلنت دندان نزدیک‌ ترین روشی است که می‌تواند به جای دندان طبیعی در داخل استخوان فک باشد.تمام قسمت های تشکیل دهنده آن شبیه دندان طبیعی طراحی شده است. اما یک تفاوت مهم در بین آنها وجود دارد و آن پوسیدگی است.

دندان های طبیعی دائماً در معرض مواد اسیدی هستند، مخصوصا اگر فردی همیشه غذاها و نوشیدنی های اسیدی مصرف کند مثل غذاهای حاوی قند و نشاسته. اسیدها به دفعات زیاد به مینای دندان طبیعی حمله می‌کنند، با حمله اسیدها دندان ها مواد معدنی و مینای خود را از دست می دهند. با از بین رفتن مینای دندان ها به مرور زمان دچار پوسیدگی و حفره می شوند که با مراجعه به دندانپزشک از طریق پرکردن دندان ترمیم می شوند.

ایمپلنت های دندانی دچار پوسیدگی نمی شوند زیرا تاج ترمیمی نصب شده شده از جنس سرامیک، یک دندان مصنوعی محسوب می شود و از آنجا که یک دندان طبیعی نیست، در معرض حملات اسیدی مینای دندان طبیعی قرار نمی گیرند. همانطور که می دانید مراقبت و نظافت منظم لثه در اطراف ایمپلنت دندان به اندازه مراقبت های بهداشتی دندان طبیعی مهم هستند و اگر به درستی از ایمپلنت های دندان مراقبت شود، آنها می توانند تا چندین دهه ماندگاری داشته باشند شاید هم تا آخر عمر. تجربه نشان داده است که بسیاری از افراد بیش از 40 سال است که ایمپلنت های دندان خود را حفظ کرده اند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که چرا ایمپلنت ها پوسیده نمی شوند؟

ایمپلنت دندان از سه قسمت تشکیل شده است:

  • فیکسچر: قسمتی از ایمپلنت که به عنوان پایه درون استخوان فک کاشته می شود، که به آن ‘فیکسچر’ می گویند. فیکسچر ریشه مصنوعی است که تاج دندان را در جای خود محکم نگه می دارد.
  • اباتمنت: قسمتی است که تاج دندان را به پایه ایمپلنت متصل می کند. اباتمنت ها روی لثه قرار می گیرند.
  • پروتز یا تاج دندان: قسمتی است که قابل مشاهده است. تاج و پروتز به عنوان دندان مصنوعی روی اباتمنت ها نصب می شوند.

هیچ کدام از این سه قسمت مستعد پوسیدگی نیستند و برعکس دندان طبیعی، ایمپلنت ها در برابر حمله اسیدها بی تاثیر هستند چون هیچ قسمت زنده ای ندارد که جریان خون را از دست بدهد یا شکافی که بتواند غذا را جذب کند و باعث فرسایش مینای دندان شود. تاج ها معمولا از جنس فلز، پرسلن، رزین و پلاستیک هستند.

بنابراین ایمپلنت دندان یک راه حل عالی برای جایگزینی دندان های از دست رفته و تخریب شده است و می توانید در بین گزینه های جایگزینی دندان به انجام ایمپلنت دندان خیلی جدی تر فکر کنید و تصمیم بگیرید. چون در هر صورت ایمپلنت ها پوسیده نمی شوند و به خوبی در جای خود ثابت باقی می مانند و جای نگرانی برای جابجایی و بیرون آمدن آنها در صورتی که توسط یک متخصص کاشت ایمپلنت دندان انجام شود وجود ندارد بنابر این در انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت دندان برای خودتان دقت کافی داشته باشید.

موارد نگران کننده دیگری در مورد ایمپلنت دندان به غیر از پوسیدگی وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

یکی از این موارد که می تواند در زمینه ماندگاری و سلامت ایمپلنت وجود داشته باشد شکستگی قطعات ایمپلنت است که این احتمال می تواند در مورد هر قطعه ای به غیر از ایمپلنت وجود داشته باشد.

تاج‌ها هم معمولاً حدود پانزده سال ماندگاری دارند، اما اگر به خوبی از آنها مراقبت نشود می توانند طول عمر کمتری داشته باشند و دچار شکستگی و آسیب شوند.

یکی دیگر از نگرانی های موجود در ماندگاری ایمپلنت دندان بیماری پری ایمپلنت یا بیماری لثه است که از طریق عفونت اطراف ایمپلنت های دندان ایجاد می شوند. بیماری پری ایمپلنت می تواند باعث شل شدن و افتادن ایمپلنت ها شود. مراقبت از لثه های اطراف هر ایمپلنت برای جلوگیری از این بیماری بسیار مهم است.

بنابر این ایمپلنت های دندانی حتی از دندان طبیعی نیز در برابر پوسیدگی مقاوم ترند و به همین علت کاشت دندان به روش ایمپلنت، دائمی است و نتیجه می گیریم که ایمپلنت دندان دچار پوسیدگی نمی شود اما اگر از آنها به درستی مراقبت نکنید، ممکن است به بیماری لثه و بیماری پری ایمپلنت و سایر مشکلات پریودنتال مبتلا شوید. ایمپلنت ها برای ماندگاری طولانی طراحی شده اند، اما به این معنی نیست که کلا آسیب ناپذیر باشند و پوسیده نشدن آنها به معنی عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نمی باشد.

 

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه در رشت بعد از چندین دهه فعالیت موفقیت آمیز در زمینه کاشت دندان به روش ایمپلنت به بیماران و کاربران محترم خود توصیه می کند که در صورت از دست دادن یک یا هر تعداد از دندان های خود در اسرع وقت برای جایگزینی آنها نزد بهترین متخصص ایمپلنت که سابقه روشن در زمینه کاشت ایمپلنت دندان را دارد اقدام به شروع درمان کنید تا کمتر دچار عوارض جای خالی دندان های خود و پرداخت هزینه های سنگینتر و روش های درمانی پیچیده شوید.

 

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر